SMOKE ON THE WATER

MARK WAHLBERG in DEEPWATER HORIZON: het plebs eet de boter.

De grootste milieuramp uit de Amerikaanse geschiedenis wordt in Peter Bergs Deepwater Horizon een menselijk heldenverhaal dat finaal toch kopje-onder gaat.

Op 20 april 2010 vonden op Deepwater Horizon, een boorplatform in de Golf van Mexico, enkele ontploffingen plaats die het platform uiteindelijk zouden doen zinken. Resultaat: het grootste olielek uit de geschiedenis van de Amerikaanse petroleumindustrie. De precieze oorzaak zal nog jarenlang betwist worden door advocaten van betrokken partijen als BP, Halliburton en Transocean, maar het staat vast dat de blind shear ram en de eruptie- afsluiter van het met een dynamic positioning-systeem uitgeruste platform grootschalige olielekkage niet wisten te voorkomen.

Het is precies dat soort technischetermenpraat dat het eerste deel van Peter Bergs actiedrama zo verrassend boeiend maakt. De regisseur van de actiethriller The Kingdom (2007), bordspelverfilming Battleship (2012) en biografisch soldatendrama Lone Survivor (2013) neemt zijn tijd om de personages te introduceren en om het dagelijkse leven op een boorplatform te schetsen. Het siert de doorgaans weinig subtiele regisseur dat hij elektrotechnicus Mike Williams (Mark Wahlberg) en chef veiligheid Mr. Jimmy (Kurt Russell) daarbij gewoon laat praten zoals elektrotechnici en veiligheidscoördinatoren doorgaans praten. Tegelijkertijd is er op geen enkel moment enige twijfel over wie hier de echte slechteriken zijn. Tip: het zijn de niet in veiligheidskleren gehulde mannen die door de wél in rode overalls getooide helden money-hungry sonsabitches genoemd worden, en ze worden gespeeld door John Malkovich en twee minder bekende griezels.

Op een frappante scène met een door olie besmeurde vogel na laat Berg de gevolgen voor het ecosysteem en de visserij van de Amerikaanse zuidkust graag over aan groen-linkse documentairemakers terwijl hij zich concentreert op de menselijke tol van de ramp waarbij elf mannen het leven lieten. Deepwater Horizon wordt zo een typische working class hero-rampenfilm vol moedige zelfopoffering en all American greatness. Toch bedient Berg niet enkel de kijkers die op 8 november vlot een kruisje achter Donald Trumps naam zullen zetten want hij schuift de schuld voor de ramp ontegensprekelijk in de schoenen van het roofbouwkapitalisme dat winst belangrijker dan veiligheid acht.

Peter Berg bewandelt in klassieke Hollywoodtraditie het slappe koord tussen politiek links en rechts. Dat kan ook niet anders voor een film die meer dan 100 miljoen dollar kostte, maar waarin toch geen enkel stukje superheldenspandex te bespeuren valt. Het is alleen jammer dat hij de gestage spanningsopbouw van het eerste uur in de tweede helft finaal ruilt voor een ellenlang ontploffingsfestijn waarbij enerverend camerawerk primeert en er elk moment wel een of ander metalen object door het met knipperende tl-lampen verlichte beeld vliegt. Vanaf het moment dat het boorplatform ontploft, gaat de film genadeloos mee te water. SAM DE WILDE

DEEPWATER HORIZON ***

Peter Berg met Mark Wahlberg, Kurt Russell, John Malkovich

De mening van Michiel