11 Flowers: Mao’s nadagen door de lens van Wang Xiaoshuai

In 11 Flowers voert Wang Xiaoshuai een dorpsgemeenschap op als metafoor voor het einde van Mao’s Culturele Revolutie in 1976.

11 Flowers **

Wang Xiaoshuai met Wang Jinchun, Yan Ni, Liu Wenqing

Dit coming-of-ageverhaal over de elfjarige jongen Wang Han, speelt zich af tijdens het laatste jaar van de Culturele Revolutie – anno 1975 is de Bende van Vier nog actief en regeert partijleider Mao Zedong de Volksrepubliek China met ijzeren hand. Door de dag werken de volwassenen in de fabrieken en gaan de kinderen naar school, ’s nachts denkt iedereen aan vroegere, andere tijden. Op een dag ontmoet Han een bloedende man, die ervandoor gaat met zijn nieuwe hemd. Han achtervolgt hem en staat plots oog in oog met een man die van moord beschuldigd is

‘Zesde-generatieregisseur’ Wang Xiaoshuai (zie kader) groef daarvoor in zijn kindertijd. Voor het semi-autobiografische Shanghai Dreams (2005), dat zich situeerde in de jaren tachtig van vorige eeuw, deed hij ook al beroep op zijn eigen verleden. 11 Flowers is zo bekeken een prequel op die film.

In die bewuste nadagen van de Culturele Revolutie schallen voortdurend propagandaliederen door luidsprekers en ziet de Rode Garde erop toe dat iedereen Mao’s ideëengoed naleeft. Wang evoceert die verwarrende tijd door de ogen van zijn jonge protagonist in een realistische, maar dynamische filmstijl. Dat zorgt voor poëtische accenten, de spontaniteit en kinderlijke blik werkt ontwapenend, maar Wang ontwijkt handig melodrama en miserabilisme. Treffende details evoceren de armoedige levenswijze van de dorpsbewoners maar er blijft plaats voor humor.

De Chinese titel Wo 11 betekent ‘ik ben 11’, de Engelse elf bloemen betrekken de film ook op regisseur Wangs ambitie om kunstschilder te worden. In de film observeert en schildert Hans vader bloemen. De vader vat de toon van de film perfect samen in de bedenking dat ‘iedereen zijn leven lang dromen koestert’. ‘Eenmaal je aanvaard hebt dat je in die bepaalde tijd en op die bepaalde plaats bent geboren, stop je met die dromen waar te maken.’

Piet Goethals