Film Fest Gent: Recensie 'The Canyons'

12/10/13 om 11:55 - Bijgewerkt om 11:55

Bron: Knack Focus

'The Canyons' van Paul Schrader vertelt over de manipulatieve machtsspelletjes en pikante seksuele escapades van Christian (pornoster James Deen), een verwaande filmproducent die het gemaakt heeft aan de westkust.

Film Fest Gent: Recensie 'The Canyons'

'The Canyons' vertelt over de manipulatieve machtsspelletjes en pikante seksuele escapades van Christian (pornoster James Deen), een verwaande filmproducent die het gemaakt heeft aan de westkust. Als de affaire tussen zijn wulpse vriendin (Lindsay Lohan) en haar ex-lief -die speelt in de toekomstige B-film van Christian- aan het licht komt, slaat zijn obsessieve gedrag om in pure razernij.

Het leek een veelbelovende match om de sinistere wereld van Paul Schrader (de scenarist van 'Taxi Driver' en 'Raging Bull') en het nihilisme van Bret Easton Ellis ('Less Than Zero', 'American Psycho') met elkaar in aanvaring te laten komen. Tot op zekere hoogte werkt deze combinatie ook wel - zo lang het blijft bij het ensceneren van de decadente way of life van de jongelui (weergegeven in gestroomlijnde design en een hypnotiserende elektro score).

Schrader schiet echter pijnlijk tekort omdat hij de kruisbestuiving geen coherente structuur kan geven. Hierdoor gaat 'The Canyons' meer gelijken op een opperlakkige, potsierlijke soap vol achterdocht, banaliteiten en een verdorven sfeertje. Het samenbrengen van twee dermate controversiële figuren als Lohan (die meer de schijnwerpers haalt omwille van haar onstuimige privéleven) en Deen (net de meerderjarige leeftijd bereikt toen hij de adult sector in stapte) is een staaltje van gedurfde casting, waarop Schrader zwaar afgerekend werd.

De regisseur van 'American Gigolo' en 'Light Sleeper' opent en sluit zijn lowbudgetfilm met beelden van opgedoekte multiplexen: een mogelijke metafoor voor de vergane glorie van de luxueuze bioscooptempels van weleer. (*)

Dieter Vanden Bossche

Onze partners