Film Fest Gent eert Vilmos Zsigmond, de Hongaar die met zijn camera New Hollywood verlichtte

Filmmaker Vilmos Zsigmond © BELGAIMAGE

Hollywood nam op 1 januari 2016 afscheid van de Hongaars-Amerikaanse cinematograaf Vilmos Zsigmond, de visuele poëet en meester van het licht die te vaak – euh – onderbelicht is gebleven, maar die toch maar mooi zijn stempel heeft gedrukt op de Amerikaanse cinema van de seventies. Film Fest Gent eert hem met een docu.

In de jaren vijftig vluchtte Vilmos Zsigmond (°1930) samen met de al even legendarische cameraman László Kovács, bekend van onder meer Easy Rider, van Hongarije naar Amerika. Ze hoopten het er te kunnen maken in hun vak. Daar slaagden ze glorieus in. Allebei leverden ze baanbrekend werk voor de cinematografie: Kovács met zijn naturalistische stijl, Zsigmond met zijn poëtische stijl, die niet weg te denken is uit het filmpanorama. Voorbeelden zijn legio. Kijk maar naar zijn bijdragen aan films als Deliverance van John Boorman en Scarecrow van Jerry Schatzberg, en naar de manier waarop hij zelfs de meest ijzige landschappen (zoals in Robert Altmans McCabe & Mrs. Miller) en macabere affaires (zie Obsession van Brian De Palma) leven wist in te blazen. Of hou er zijn werk voor Steven Spielberg maar op na, in wiens Close Encounters of the Third Kind hij zich ontpopte tot een genie op vlak van belichting. Ook voor The Deer Hunter van Michael Cimino creërde hij memorabele visuele metaforen, en middels hypnotiserende widescreens zorgde hij ervoor dat Heaven’s Gate van diezelfde Cimino zijn maximale narratieve potentie wist te bereiken.

Zsigmond was ook de man die Spielberg aanmoedigde de zoom-lens in zijn stijl te incorporeren. Hij liet zich inspireren door het oeuvre van meesterschilder Caravaggio en pleitte voor het gebruik van natuurlijk licht. Zijn doel: de autenticiteit van films bevorderen.

In de documentaire Close Encounters with Vilmos Zsigmond gaan onder anderen John Boorman, Peter Fonda, Isabelle Huppert en Stephen Goldblatt na in welke mate Zsigmond een invloed heeft gehad op de artisticiteit van New Hollywood. En of hij die heeft gehad. De Hongaars-Amerikaanse cinematograaf is een vaste waarde in Hollywood, iemand die de volgende generaties wist te beïnvloeden. Het is, kortom, niet misplaatst om te stellen dat Vilmos Zsigmond het filmlandschap heeft verlicht en blijft verlichten.

Close Encounters with Vilmos Zsigmond van Pierre Filmon is op 13, 17 en 20 oktober te zien tijdens het Film Fest Gent.

Bo Alfaro Decreton

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content