‘IK WIL DE VLAAMSE HITCHCOCK WORDEN’

Erik Van Looy lacht vanaf volgende week opnieuw zijn veelbesproken tanden bloot op tv. En niet veel later gijzelt hij ook de Belgische bioscopen met De premier.

Weinig mensen krijgen hun gebreken zo hard in het gezicht uitgesmeerd als Erik Van Looy, met dank aan zijn eigen quizprogramma. En dan hebben we het niet over zijn gebit, wel over The Loft, de commercieel minder geslaagde Amerikaanse remake van de meest geslaagde Vlaamse film ooit.

Geen wonder dat Van Looy een tikkeltje zenuwachtig is. Over enkele weken gaat zijn nieuwe film De premier in première. Alleen: op het moment van ons interview hebben we daar nog niets uit te zien gekregen. ‘Níémand kan hem zien. Hij is niet af’, zegt Van Looy. ‘Peter Jackson zal The Lord of the Rings toch ook niet laten zien als Gollum nog niet af is? Vanavond ga ik naar een eerste visie met alle special effects kijken. Die zijn waarschijnlijk nog niet helemaal goed. Bovendien moeten er vaak nog andere dingen worden aangepast. Zo gaan we deze week nog een zinnetje toevoegen dat verwijst naar een recente gebeurtenis.’

Echt veel is er dan ook nog niet over de film bekend, behalve dan dat de Belgische premier (Koen De Bouw) onder druk wordt gezet om de Amerikaanse president te vermoorden. ‘Dat zijn de eerste drie minuten van de film. Alles wat daarna komt, bevat spoilers.’

Dat is lastig.

ERIK VAN LOOY: Ik kijk al uit naar de recensies. Want je zult je als journalist heel beknot voelen. Niet omdat er niet veel over te vertellen valt, maar omdat het een film is die omgaat met wereldterreur zoals een James Bondfilm daarmee omgaat: met veel stunts en speciale effecten. Het mag zich dan wel in de politieke arena afspelen, er is een scène van twintig seconden in het parlement en that’s it. Het is een actiethriller van begin tot einde. Mijn poging om de spannendste film ooit te maken, of er althans mee te wedijveren.

De trailer deed me wat denken aan The Bourne Identity.

VAN LOOY: Dat is grappig, want ik heb die drie keer opnieuw gezien. Ik ben opnieuw in mijn dvd-collectie gedoken, die vierduizend films bevat. En ik heb er alle films uitgehaald waarvan ik dacht: die kunnen bruikbaar zijn ter inspiratie. 24 is een referentie. Air Force One zeker ook, omdat de president van Amerika zich daarin tot actieheld moet ontpoppen. Nick of Time, met Johnny Depp die van de straat geplukt wordt om een senator te vermoorden. Maar ook Vantage Point, Three Days of the Condor, Olympus Has Fallen en behoorlijk wat films van Michael Mann. Er zit een scène in De premier waarin de eerste minister gaat ontbijten in zijn villa en merkt dat er buiten iets gebeurt, en ik dacht: Michael Mann zou trots op me zijn.

De realiteit heeft wel de neiging om de fictie in te halen. Een dag na jullie persconferentie in het parlement vonden de aanslagen in Brussel plaats.

VAN LOOY: We vreesden dat men de opnames zou annuleren. Dat is niet gebeurd. Ze hebben zich aan de afspraak gehouden.

In de film is de Amerikaanse president een vrouw. Een statement?

VAN LOOY: Ja, maar ook goed voor het verhaal. Ik heb van bij het begin al het gevoel dat Hillary Clinton de volgende president zal worden. Alhoewel, dat gevoel heb ik steeds minder, eerlijk gezegd. Ik denk dat Donald Trump zal winnen.

De presidente wordt gespeeld door de Britse actrice Saskia Reeves, een naam die bij ons niet meteen een belletje doet rinkelen.

VAN LOOY: Even hebben we er nog over nagedacht om haar door een bekende actrice te laten vertolken. Maar de film draait om de premier, Koen De Bouw. De rest zijn bijrollen. Een beroemdheid zou de aandacht toch alleen maar afleiden. Daarbij: sterren zijn lastig of komen met een lastige entourage. Daar zat ik niet op te wachten, en de Belgische kijker evenmin. Ik heb lessen getrokken uit Shades, de film die ik draaide met Mickey Rourke. Alles wat hij deed, werkte toen nog, althans in Europa. Behalve mijn film.

Tine Reymer speelt de vrouw van de premier. Oorspronkelijk zou dat Veerle Baetens worden. Wat bracht haar op andere gedachten?

VAN LOOY: Ze had net een heftige tv- serie gedraaid in Frankrijk, en dichter bij huis Tabula rasa, waarin ze ook constant gekweld werd door allerlei demonen. Ze zag het niet zitten om zich weer in zo’n intense film te storten waarin ze voortdurend in een soort angstmodus had moeten spelen. Ik vergelijk de film graag met Jaws: in elke scène zit je op zee en kan de haai verschijnen. Ik heb acteurs nog nooit zo moe gezien als tijdens de opnames van De premier. In iedere scène staan de personages onder hoogspanning, 52 dagen aan een stuk. Je voelde op het einde van een opnamedag wel dat de acteurs voluit waren gegaan, dat ze zich letterlijk en figuurlijk gesmeten hadden. Ik heb dat zelf onderschat, en ik snap nu waarom het zo vermoeiend was.

Wil je als regisseur de lat steeds hoger leggen, de grenzen van de Vlaamse thriller verleggen?

VAN LOOY: Ja. Daarom denk ik soms: hopelijk is De premier mijn laatste film. Maar waarschijnlijk zal dat niet zo zijn. Gelukkig laat ik altijd acht jaar tijd tussen mijn films. Ik heb dus nog tijd.

Tijd om een gezellige romantische komedie te maken?

VAN LOOY:(lacht) Zo zit ik niet in elkaar. Sowieso zal ik altijd in hetzelfde genre werken, en ik vind het fijn dat mensen mij daarmee associëren. Ik wil de Vlaamse Hitchcock worden. Ik heb er de leeftijd voor. (lacht) Alleen: dan zal ik dringend in mijn eigen films moeten opduiken. Danny Elsen, onze cameraman, zei me onlangs: ‘Je ziet wel dat De zaak Alzheimer, Loft en De premier door dezelfde regisseur gemaakt zijn.’ Het zijn sombere misdaadthrillers. Ik zie graag films over gekwelde personages. En thrillers. Ik wil mensen in spanning achterlaten. De invloeden mogen dan Amerikaans zijn, heel wat elementen in mijn films zijn ook typisch Vlaams. In België was iedereen verzot op het verhaal van Loft, maar in Amerika pikten ze het duidelijk niet.

De premier zit nog in postproductie, maar volgende week begint wel het veertiende seizoen van De slimste mens ter wereld. Lopen de voorbereidingen vlotjes?

VAN LOOY: Ik presenteer alleen maar. Ik heb nog geen filmpjes of vragen gezien omdat ik mijn redactie volledig vertrouw. Ze hebben mij gezegd dat ik me geen zorgen hoef te maken. We proberen consistent hetzelfde niveau aan te houden. Een beetje zoals The Graham Norton Show of The Tonight Show: dat loopt al jaren en dat is altijd hetzelfde. Het journaal loopt al jaren, en ook dat is elke dag hetzelfde. (lacht)

FC De Kampioenen is ook altijd hetzelfde. Is dat de kracht van vertrouwdheid?

VAN LOOY: Het is en blijft een format, en aan de rondes veranderen we niets. Mensen willen gewoon leuke tv. Alleen willen ze wel dat die vragen en moppen verrassend blijven.

Een van de eerste gasten is Jonas Geirnaert. Heeft die het niet te druk met De dag, de fictieserie die hij heeft geschreven?

VAN LOOY: Ik denk dat hij het wel fijn vond om eens gebeld te worden. Hij heeft twee jaar aan die serie gewerkt, en afgaande op de twee afleveringen die ik al heb mogen lezen, zal het briljant worden. Gelukkig heeft hij bij het schrijfproces hulp gekregen van zijn vriendin, zodat hij niet helemáál op een eiland leefde.

Met de etnische diversiteit zit het wel snor, als je ziet welke mensen met een andere etnische afkomst zijn doorgebroken via De slimste mens. Heb je als makers in de hand wie wel zal aanslaan en wie niet?

VAN LOOY: Ik zal niet ontkennen dat we tot vijf à tien jaar geleden weleens dachten: moeten we geen allochtoon zoeken? Maar die tijd is voorbij. Ik tel ze zelfs niet meer, de allochtonen die dit jaar meedoen. Gelukkig krijgen veel allochtonen nu toegang tot de media. En het stopt niet aan de landsgrenzen. Ik vind het fantastisch dat Adil El Arbi en Bilall Fallah nu mogelijk Beverly Hills Cop 4 gaan regisseren, omdat dat soort rolmodellen – of ze het nu willen of niet – van groot maatschappelijk belang zijn. We gaan zeker niet op zoek naar iemand van vreemde origine gewoon om een allochtoon in de uitzending te hebben.

Op welke jurymoppen mogen we ons dit jaar verheugen?

VAN LOOY: Ik moet uitkijken dat er geen moppen gemaakt worden over De premier. Het is heel vreemd, maar mensen geloven die. Als Philippe Geubels moppen vertelt over zijn vrouw – overduidelijk geinigheden – zijn er toch mensen die mij komen vragen: ‘Heeft die vrouw dat wel graag?’ Dat is hetzelfde met The Loft: ‘Ik heb de film gezien, die is toch niet zó slecht?’ Dus dacht ik: liefst geen moppen over De premier, want voor je het weet, geloven de mensen dat. Laat de film maar eerst een succes worden, en dan mogen de grappen komen.

DE SLIMSTE MENS TER WERELD

Vanaf maandag 17/10 op Vier.

DE PREMIER

Vanaf 26/10 in de bioscoop.

DOOR ANDREAS ILEGEMS – FOTO’S FILIP NAUDTS

‘Zonder de filmkes van Michiel is De slimste mens ter wereld echt niets waard.’ Groetjes, Michiel Erik

‘Ik probeer te vermijden dat er moppen over De premier worden gemaakt in De slimste mens. Want mensen geloven die echt.” Erik Van Looy

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content