'Equals' op filmfestival Venetië: Copy/paste-stijloefening in dystopische scifi

05/09/15 om 17:32 - Bijgewerkt om 17:32

Kristen Stewart tracht - tevergeefs - emoties binnen te smokkelen in Drake Doremus' 'Equals', een scifi-fabel over een emotieloos Dystopia.

'Equals' op filmfestival Venetië: Copy/paste-stijloefening in dystopische scifi

© AFP

'Equals lijkt op George Lucas' klassieke SF-film THX 1138, maar dan verpakt als een parfumreclame. Oppression, by Calvin Klein.' Het is een geestig maar hard verdict dat The Guardian velde over de eerste sciencefictiontrip van indieauteur Drake Doremus, maar er valt zeker wat voor te zeggen.

Equals, met zijn klinisch cleane personages in witte pakken en klinisch cleane futuristische gebouwen en tunnels, lijkt immers niet alleen qua look en design op THX 1138, ook het verhaaltje - over een jongen en een meisje die gevoelens voor elkaar voelen opborrelen in een toekomstige heilstaat waar emoties verboden zijn en chemisch verbannen worden - is er haast een klinisch cleane kopie van. En dat met alle fraaie plaatjes maar finaal rimpelloze resultaten van dien.

Nochtans doet Kristen Stewart, als de jonge vrouw die met emoties is 'besmet' en samen met haar amant (Nicolas Hoult) opgejaagd wild wordt, haar uiterste best om zo smachtend mogelijk in Doremus' camera te kijken. Maar die lijkt vooral in focuswissels, drammerige muziek en minimalistische architectuur geïnteresseerd, en in THX 1138 bien entendu.

Mooi om zien en compact verteld, maar toch vooral een copy/paste-stijloefening in dystopische scifi waarvan je je afvraagt of George Lucas toch niet even zijn advocaat moet bellen. May the force be with Drake Doremus.

Lees meer over:

Onze partners