En de Oscar gaat naar … Dave Mestdach

Naar aanleiding van de Oscarnacht op 7 maart geeft Knack Focus elke dag de competitieprognoses van prominenten van de Vlaamse filmwereld. In deze aflevering is filmcriticus van het huis Dave Mestdach aan het woord. “Ik denk niet dat het gezin Strobbe gefundenes fressen is voor het Amerikaanse publiek.”

Zondagavond 7 maart is het weer Oscartijd. Naar aanleiding van de Oscarnacht geeft Knack Focus elke dag deze week de competitieprognoses weer van mensen uit de Vlaamse filmwereld. We selecteerden daarvoor de zeven belangrijkste categorieën [beste film, beste regisseur, beste hoofdrol (m/v), beste bijrol (m/v) en beste buitenlandse film] en legden kenners het ristje nominaties voor. Die kenners zijn mensen die een ware hartstocht voor de zevende kunst koesteren en al eens graag met hun visie op cinema uitpakken (of dat sowieso beroepshalve doen).

De tweede filmaficionado die de Oscarnominaties fileerde is onze scherpzinnige huisrecensent Dave Mestdach. Dave maakte tussen de bioscoopbezoeken door tijd vrij om ons van zijn prognoses te voorzien. Dat toont nog maar eens de gedrevenheid van de Knack Focus-medewerker, die zich ten allen tijde kan meten met de niet aflatende werklust van een doorsnee Sovjetarbeider.

De Oscar voor beste film gaat naar … ?

Dave Mestdach: “De smurfen in de jungle van ‘Avatar’, vrees ik. De gimmick van de 3D-cinema, in leven geroepen om de dalende bioscoopinkomsten te counteren.”

Wie zou er volgens u moeten winnen?

Mestdach: “‘A Serious Man’, ‘The Hurt Locker’ of ‘Up’. Maar laat het alstublieft niet ‘Avatar’ worden, ook al lijkt het onvermijdelijk.”

De regisseur die met een Oscar naar huis gaat wordt …

Mestdach: “Cameron, want deze categorie is meestal gekoppeld aan de belangrijkste (en dat is die van de beste film, voor de onoplettende lezer).”

Welke cineast kan op uw sympathie rekenen?

Mestdach: “Dan trek ik hier voluit de kaart van Kathryn Bigelow. ‘The Hurt Locker’ is een uiterst spannende, intelligente thriller, voorzien van een solide regie. Én ik zou graag zien dat Cameron een kloot wordt afgetrokken door zijn ex-vrouw.”

Welke acteur krijgt de Oscar voor beste hoofdrol?

Mestdach: “Jeff Bridges, want hij past in het klassieke Hollywoodverhaal. Ondergewaardeerde acteur die altijd klaar stond om kloteriger jobs op te knappen (in de vorm van onnozele bijrollen) en uiteindelijk een cultstatus verwierf met zijn vertolking van The Dude. Bleef altijd aimabel. Als hij voor deze rol een Oscar krijgt, zal het wellicht meer een carrièrebeloning zijn dan wat anders, al sluit ik het niet uit dat de Amerikanen ‘Crazy Heart’ daadwerkelijk een sterke film vinden. “

Op wie hoopt u?

Mestdach: “Het mag zeker Colin Firth worden. Een acteur die me vroeger nooit bijbleef: ik vond ‘m eerder vlak en charismaloos. Maar de film ‘A Single Man’ draagt ie wel volledig: dat is met voorsprong de beste vertolking uit zijn carrière.”

Welke vrouwelijke hoofdrol wordt beloond?

Mestdach: “Uit dit lijstje blijkt echt de zwakte van deze Oscareditie. Een pak halfzachte romcoms en dan ‘An Education’ en ‘Precious.’ Ik zie Sandra Bullock hier nog de Oscar binnenrijven. Een beetje hetzelfde verhaal als Jeff Bridges: ook wel gewaardeerd, maar geen hoogvlieger, verschrikkelijk slechte films gedraaid die dan nog eens flopten aan de box office of waarin ze aan de hand van de afschrikwekkende Hugh Grant moest opdraven … Als ze ‘m krijgt, dan is het voor haar lange carrière en de daarmee gepaard gaande volharding. Dat klassieke Hollywoodverhaal waarin de underdog zich opwerkt all over again.”

En uw favoriet uit het lijstje genomineerden is …?

Mestdach: “Voor mij mag eendagsvlieg Gabourey Sidibe deze binnenhalen. Zij is dan ook de enige natuurlijke keuze.”

De Oscar voor beste mannelijke bijrol gaat naar …

Mestdach: “Christoph Waltz, toch wel de attractie van ‘Inglourious Basterds.’ Mág het voor mij ook worden, al was het maar omdat hij al de would-bes uit die film (Pitt, Kruger, Bruhl) met een genadeloze vanzelfsprekendheid van het scherm speelt.”

Wie wordt onderscheiden in de categorie ‘beste vrouwelijke bijrol’? Mestdach: “Wellicht Mo’Nique. Die heeft ook al een pak andere prijzen gewonnen, dus het lijkt plausibel en logisch. Ze doet dan ook haar best in ‘Precious.’ Na een karikaturale start, bouwt ze op naar een intense performance. Vera Farmiga, toch niet meteen de grootste actrice, vond ik niet slecht in ‘Up in the Air’, maar Mo’Nique lijkt me meer voor de hand liggend en is ook mijn favoriete.”

Als afsluiter: welke prent schiet de hoofdvogel af in de categorie ‘beste buitenlandse film’?

Mestdach: “Haneke’s ‘Das Weisse Band’, wat volledig terecht zal zijn. Het mag natuurlijk ook ‘Un Prophète’ worden, maar ik vermoed dat ze ‘m als carrièreprijs aan Haneke zullen geven. Dit is uiteindelijk nog de categorie die het meeste kwaliteit herbergt.”

Had ‘De Helaasheid Der Dingen’ daar niet moeten tussenstaan?

Mestdach: “Die had daar kunnen tussenstaan, want uiteraard een zeer sterke film, maar ik denk niet dat het gezin Strobbe gefundenes fressen is voor het Amerikaanse publiek. Bij ’the pussy song’ zetten ze het ongetwijfeld massaal op een lopen.”

Laurens Bouckaert

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content