El Cid: Meeslepend en memorabel

Een klassieker van Anthony Mann uit de tijd dat schouwspelen ook intelligent mochten zijn.

El Cid (1961)

Film: **** ~ Extra’s: 0

(Cinema Classics/Video/FilmExpess)

Van alle historische superproducties die de Amerikaanse producer Samuel Bronston begin jaren 60 in Spanje draaide, is dit epos over de Castiliaanse ridder die dood op zijn paard zijn leger naar de overwinning voerde, het meest meeslepende en memorabele.

Charlton Heston heeft het perfecte heldhaftige profiel voor de rol van Rodrigo Diaz de Vivar, de Spaanse krijger die in de 11e eeuw de Moren uit Spanje verdreef en voor de eenmaking van het land ijverde. Daarnaast vat hij ook de contradicties van een man die het liefst in vrede met zijn gezin had geleefd, maar niettemin op bijna neurotische wijze naar martelaarschap verlangde. Sophia Loren is even ideaal gecast als de fiere Spaanse schone Chimene, onder wier genereus trillende boezem een immer verliefd vrouwenhart klopt.

Wat dit laatste exemplaar van een teloorgegaan Hollywoodgenre echter écht weergaloos maakt, is de grootse mise-en-scène. Anthony Mann maakt verbluffend gebruik van de filmische ruimte en legt in zijn Cinemascopecomposities en plechtige cameravoering een dynamiek waaraan weinig regisseurs kunnen tippen. Martin Scorsese noemde deze paradoxale mix van streng spektakel en beschouwing over het begrip heroïsme terecht een van de grootste epische films aller tijden.

Toch een smet op deze dvd-uitgave: de afgewassen kleuren doen geen recht aan de felle kleurenfotografie van Robert Krasker die dringend aan restauratie toe is.

Patrick Duynslaegher