Escape from New York (1981)

Film: *** ~ Extra’s: 0

(Universal)

The Thing (1982)

Film: *** ~ Extra’s: ***

(Universal )

John Carpenter hoeft geen grote sterren: de echte ster in zijn films is de mise-en-scène. Hoe spannend of griezelig Carpenters films ook mogen zijn, je beleeft het meeste plezier aan de efficiënte en laconieke manier van vertellen, de dramatische breedbeeldcomposities, het speelse en sluwe effectbejag en de obsederend repetitieve elektronische scores die de regisseur doorgaans zelf componeert.

De Blu-ray-edities van drie sleutelfilms van Carpenter zetten met hun kristalheldere beelddefinitie en loepzuivere geluid de visuele en auditieve kwaliteiten van zijn filmstijl nog extra in de verf. Het resultaat is het spectaculairst in The Fog, waarin een baai van een Californische kustplaatsje langzaam overspoeld wordt door mistbanken waaruit wraakzuchtige geesten van zeelieden te voorschijn komen. In machtige panoramische Panavisionshots vat Carpenter de strijd tussen de oprukkende mist en het zonovergoten idyllische kleine stadje dat de viering van zijn honderdste verjaardag in een nachtmerrie ziet veranderen. In deze sterk formalistische gruwelthriller vervangt Carpenter het verhaal door een mechaniek die spanningen opwekt en ontlaadt.

In groot contrast tot The Fog, waarin Carpenter relatief weinig laat zien, maar veel suggereert, staat The Thing. Een groep wetenschappers van een researchbasis op Antarctica wordt geterroriseerd door een voortdurend van gedaante veranderend buitenaards monster dat zijn slachtoffers met huid en haar opslorpt om dan feilloos de verteerde levensvorm over te nemen. Het monster kan dus in iedereen schuilen, wat de paranoia onder het team ten top drijft. Anders dan in de originele versie van Howard Hawks en Christian Nyby uit 1951, waarin veel aan de fantasie van de toeschouwer werd overgelaten, maakte Carpenter van zijn nieuwe interpretatie een showcase van het vernuft (en de ziekelijke fantasie) van de make-up- en special effects-tovenaars uit het precomputertijdperk. Verwacht een stoet groteske en schokkende metamorfoses die ook gruwelijk grappig kunnen zijn, zoals die ondersteboven gekeerde mensenkop op spinnenpootjes.

In Escape from New York gaat Carpenter de sciencefictiontoer op en is Manhattan anno 1997 één gigantische maximum security-gevangenis. Carpenters fetisjacteur Kurt Russell wordt met een zelfmoordmissie in deze slangenkuil gedropt en moet de president zien te redden die na het neerstorten van zijn vliegtuig door terroristen wordt gegijzeld. Onder het pseudofuturistische jasje klopt zoals in Carpenters beste films het hart van een taaie B-film.

Patrick Duynslaegher