PAOLO SORRENTINO COLLECTIE L’uomo in più

Le conseguenze dell’amore

Il Divo

(Italië, 2001, 2004, 2008)

Homescreen

Films: **/***/**** ~ Extra’s: 0

Mannen, daar draait het om bij Paolo Sorrentino, én stijl, veel stijl. Al met zijn langspeelfilmdebuut L’uomo in più uit 2001) profileerde de 41-jarige Italiaanse regisseur zich als een buitenissige stilist. Voor hem vormen de parallelle verhalen van twee broers – de uitgerangeerde charmezanger Tony Pisapia (vertolkt door fetisjacteur Toni Servillo) en de ambitieuze voetballer Antonio Pisapia – het ideale excuus voor een glaciale stijloefening. De broers zijn elkaars tegenpolen: terwijl de zanger zich in decadentie wentelt en zoveel mogelijk vrouwen tracht te versieren, verliest de voetballer zich in perfectionisme. Sorrentino concentreert zich zo hard op zijn mannelijke personages dat je haast zou vergeten dat er in de echte wereld nog vrouwen rondlopen.

Voor het koele Le conseguenze dell’amore ging de Napolitaan drie jaar later verder door in zijn klinische vertelstijl. Natuurlijk leent de plot over een emotieloze, teruggetrokken en onberispelijk geklede vijftiger die in een anoniem hotel verblijft en jobs voor de maffia opknapt zich daar uitstekend toe. Visueel vuurwerk gegarandeerd! En opnieuw duikt Toni Servillo op als de typische Sorrentino-man: een rigoureus ingestelde antiheld, klaar om met open ogen zijn ondergang tegemoet te treden.

Il Divo, waarin Servillo de Italiaanse ex-premier Giulio Andreotti incarneert, bezorgde zowel regisseur als acteur in 2008 internationaal allure. Sorrentino’s flamboyante vertelstijl bereikt hier een hoogtepunt: hij ensceneert Andreotti’s levenswandel als een barokke opera. Ook hier gaat het trouwens om een verhaal over een ambitieuze, schijnbaar emotieloze en extreem perfectionistische man, die zich een machtspositie met diva-allures toe-eigent. Sorrentino’s eigengereide, barokke en soms speelse mise-en-scène sluit perfect aan bij dit genadeloze, maar daarom niet van humor gespeende portret van een heerser.

Piet Goethals