Drie namen op Cannes waar u nog te weinig over hoorde

Onlangs verdedigde Cannes organisator Thierry Frémaux zich tegen de kritiek dat het bekendste filmfestival ter wereld te veel in dezelfde vijver vist. ‘Wij doen uiteraard moeite om nieuw talent in de selectie te steken, maar niemand vraagt mij iets over de nieuwe namen’, zei hij. Laten we het antwoord in het midden laten en daags voor de aftrap van het festival drie van die nieuwkomers in de verf zetten.

Aquarius van Kleber Mendonça Filho

De Braziliaanse Mendonça Filho kan alvast de prijs voor enige Latijns-Amerikaanse film in de competitie op zijn conto schrijven. Het is zelfs acht jaar geleden dat het Portugees-Braziliaanse accent te horen was onder de competitiefilms. Met zijn tweede langspeelfilm Aquarius grijpt Mendonça Filho naar het succesrecept van zijn debuut Neighbouring Sounds terug, dat in première ging op het Internationaal Film Festival van Rotterdam in 2012. Hij zet opnieuw een sterke vrouw centraal en werpt een blik op zijn thuisstad Recife waar de vestiging van een extern bedrijf de bewoners komt opschrikken uit hun dagelijkse leven.

Drie namen op Cannes waar u nog te weinig over hoorde
© adorocinema.com

Aquarius vertelt het verhaal van een 65-jarige weduwe die verwikkeld raakt in een koude oorlog met een bedrijf die plannen heeft met de grond waarop ze woont. Ze lijkt vastberaden: ze blijft er tot haar dood. Deze synopsis doet ietwat denken aan Leviathan, van de Rus Andrey Zvyagintsev, die trouwens de prijs voor beste scenario ontving op Cannes twee jaar geleden. Net als Leviathan over Rusland toont Aquarius, via het verhaal van een gedwongen verhuis, de gespleten samenleving in Brazilië. Benieuwd of de Braziliaanse president Dilma Rousseff even lovende woorden heeft voor Aquarius als voor Mendonça Filho’s vorige werk.

De officiële releasedatum van Aquarius is 28 september.

Toni Erdmann van Maren Ade

Een vader die bezorgd is dat de humor uit zijn dochters leven verdwenen is en haar daarop halsoverkop gaat bezoeken in Boekarest om haar te entertainen met rampzalige grappen: dat kan niet anders dan uitdraaien op een komedie. Toch schuilt er onder een zee van grappen een donkere werkelijkheid, waarin Toni Erdmann het fictieve personage is dat de dochter uitvindt om haar leven een betekenis te geven.

Drie namen op Cannes waar u nog te weinig over hoorde
© indiewire.com

Net als in haar vorige film Everyone Else, gaat de Duitse Maren Ade met haar derde langspeelfilm opnieuw de dramatische toer op. Everyone Else, een soort dissectie van een problematische romance, werd enthousiast onthaald op het filmfestival in Berlijn in 2009 waar ze een Zilveren Beer in ontvangst nam. Ook haar debuut, The Forest for the Trees, viel in de prijzen op het Sundance Film Festival in 2005.

Een week geleden werd de poster van de film bekendgemaakt en lokte nog meer nieuwsgierigheid voor de film uit. Een vrouw is te zien in een omhelzing met een harig iets of iemand. Is het een paard of haar vader in een berenpak? Nog even wachten op een antwoord op deze vraag en of Ade met Toni Erdmann opnieuw cinefiele hartjes kan veroveren.

De officiële release van Toni Erdmann vindt plaats eind september.

Rester Vertical van Alain Guiraudie

Al langer in het vak maar voor het eerst toegang tot de competitiefilms is de Franse Alain Guiraudie met zijn vijfde langspeelfilm Rester Vertical. Drie jaar geleden won hij de prijs voor beste regie in de categorie ‘Un Certain Regard’ met zijn film L’Inconnu du lac. Ook Ce vieux rêve qui bouge (2001) viel al in de prijzen.

Hoewel hij net als zijn vorige film het zuiden van Frankrijk opzoekt om een groot deel van zijn film op te nemen, gaat het er allemaal minder gewaagd aan toe. Terwijl hij voor L’inconnu du lac, een erotisch geladen cocktail over moord en verlangen, inspiratie haalde uit zijn eigen homoseksuele ervaringen, plukt Rester Vertical inspiratie uit zijn leven als filmmaker. Rester Vertical vertelt namelijk het verhaal van de filmmaker Leo die tijdens een scoutskamp in Zuid-Frankrijk verleid wordt door een herderin, en negen maanden later alleen achterblijft met hun pasgeboren kind. Leo doet er alles aan om staande te blijven met een baby en met zijn plannen voor een nieuwe film.

Drie namen op Cannes waar u nog te weinig over hoorde
© cineuropa.org

Volgens Guiraudie maakte hij zijn films op dezelfde manier als zijn vier vorige, ‘met het idee om het onwerkelijke geloofwaardig te maken, en het onmogelijke zichtbaar’. Hij wilde opnieuw een reis maken om de afgelegen gebieden dichter bij huis te brengen en zo een roadmovie te creëren tussen Lozère en Brest. Hoewel de regisseur niet veel meer loste, zijn velen het erover eens dat de film zal schitteren op la Croisette.

Rester Vertical komt 24 augustus in de Franse zalen, de Belgische releasedatum is nog niet bekend. (OV)

Zie ook: ‘Cannes à la carte: 10 films die elk cinefiel hart sneller doen slaan’

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content