Deze songs kregen een extra dimensie dankzij de films van Quentin Tarantino

06/01/16 om 08:56 - Bijgewerkt om 14:56

Regisseur Quentin Tarantino slaagt er als geen ander in om filmscènes een extra dimensie te geven door op het juiste moment de juiste (vaak vergeten) plaat op te leggen. Deze songs werden haast een personage op zichzelf in het werk van Tarantino.

Deze songs kregen een extra dimensie dankzij de films van Quentin Tarantino

© .

1. Stealer's Wheel - Stuck In The Middle With You (in Reservoir Dogs)

Wie moet niet aan deze vreselijke scène uit Reservoir Dogs denken wanneer hij of zij dit opgewekte gitaardeuntje hoort?

2. Urge Overkill - Girl You'll be a woman soon (in Pulp Fiction)

Origineel van Neil Diamond, maar in 1994 wordt het nummer in de versie van Urge Overkill een grote hit, met dank aan Pulp Fiction.

3. Rick Ross - 100 Black Coffins (in Django Unchained)

In Django Unchained zet een slavenkaravaan zich in beweging op de trage beats van Rick Ross.

4. Bernard Hermann - Twisted Nerve (in Kill Bill Vol. 1)

Het gefluit van Daryll Hannah gaat naadloos over in de pieptoon van de hartslag van een comateuze Uma Thurman.

5. Chuck Berry - You Never Can Tell (in Pulp Fiction)

In de 'Jack Rabbit Slim Twist Contest' geven John Travolta en Uma Thurman het beste van zichzelf op de dansvloer. Het nummer van Chuck Berry begint dankzij de film aan een tweede leven.

6. David Bowie - Cat People (Putting Out Fire) in Inglorious Basterds

De hele scène in Inglorious Bastards waarin dit nummer van David Bowie Melanie Laurent vergezelt terwijl zich opmaakt voor een wraakactie, is een droomhuwelijk tussen geluid en beeld.

7. George Baker Selection - Little Green Bag

Sinds 1992 hét nummer bij uitstek om stoer voorbij een muur te wandelen. De song wordt in Reservoir Dogs zeer lijzig aangekondigd op de fictieve radioshow 'K-Billy's Super Sounds of the Seventies Weekend'.

8. Tito & Tarantula - After Dark (in From Dusk Till Dawn)

Salma Hayek danst met een slang in From Dusk Till Dawn. Na haar verleidelijk gekronkel slaat de stemming nogal om in de Titty Twister, wat de titel 'After Dark' meteen een extra lading geeft.

9. Santa Esmeralda - Don't Let Me Be Misunderstood (in Kill Bill Vol. I)

Een Spaans gitaartje dat de spanning opbouwt voor een ninja-gevecht in een besneeuwde, Japanse tuin. Deze cover van een nummer van Nina Simone (maar bekend geworden dankzij The Animals) blijkt perfect om de finale van het eerste deel van Kill Bill in te luiden.

10. Bobby Womack - Across 110th Street (in Jackie Brown)

Terwijl Pam Grier door de luchthaven en de openingstitels glijdt, zet Bobby Womack de toon voor de soundtrack.

11. The Statler Brothers - Flowers on the Wall (in Pulp Fiction)

Niet echt legendarisch op dezelfde manier als alle bovenstaande voorbeelden, wel grappig: de manier waarop Bruce Willis hier 'Capitain Kangaroo' meezingt met een nummer van The Statler Brothers.

Onze partners