De Oscarpronostiek van Ward Verrijcken: 'DiCaprio is nog niet oud genoeg voor een carrièreprijs'

22/02/16 om 17:08 - Bijgewerkt op 25/02/16 om 17:51

In de aanloop naar de Oscars, polst Knack Focus naar de Oscarpronostiek van tal van filmkenners. Vandaag: Ward Verrijcken, filmjournalist bij VRT.

BESTE FILM

The Big Short - Bridge of Spies - Brooklyn - Mad Max: Fury Road - The Martian - The Revenant - Room - Spotlight

'The Revenant'

'The Revenant'

Gaat winnen:

Dit is de moeilijkst te voorspellen categorie, maar ook de interessantste en spannendste. Er is niet echt een frontrunner. The Revenant lijkt dat te zijn, maar het stemsysteem van de Oscars zou wel eens in het voordeel van The Big Short of Spotlight kunnen spelen. Als bepaalde juryleden The Revenant helemaal geen goede film vinden, kan een van die twee als compromis uit de bus komen. Al denk ik dat The Revenant het uiteindelijk toch gaat halen, omdat die het momentum helemaal mee heeft.

Moet winnen:

Mad Max: Fury Road is perfecte actie, en zelfs bijna meer dan dat. Het is een opera in het actiegenre, die op alle niveaus - zowel productioneel als qua regie en beeldvoering - goed gemaakt is. Ik vind dit echt een triomf, niet alleen van de actiefilm, maar van cinema tout court. Het enige probleem is: de meeste mensen zien Mad Max: Fury Road als actie, iets wat als minder belangrijk beschouwd wordt - de Oscars moeten aan zogezegde 'prestigieuze cinema' toegekend worden.

BESTE REGISSEUR

Adam McKay (The Big Short) - Alejandro G. Iñárritu (The Revenant) - Lenny Abrahamson (Room) - Tom McCarthy (Spotlight) - George Miller (Mad Max: Fury Road)

Alejandro González Iñárritu

Alejandro González Iñárritu © Reuters

Gaat winnen:

Ik denk dat Iñárritu hier wel veilig zit, omdat The Revenant heel flashy geregisseerd is: lange takes, natuurlijk licht, stoutmoedige keuzes en verhalen over keihard afzien op de set en bijna doodgaan voor de kunst. Het is ook gewoon een zeer goede film, één waar je niet naast kunt kijken. Mocht Iñárritu voor het tweede jaar op rij tot beste regisseur gekroond worden, zou dat straf zijn, en zou dat het belang van deze cineast in het huidige filmlandschap heel duidelijk maken.

Moet winnen:

George Miller uiteraard, omdat Mad Max: Fury Road zo uitblinkt in originaliteit, vindingrijkheid en esthetiek. Miller is een veteraan, maar hij won nog nooit een Oscar in deze categorie. Je mag geen prijzen uitdelen om sentimentele redenen, dat weet ik, maar Mad Max is gewoon de beste film die dit jaar een Oscarnominatie heeft gekregen. En dat is allemaal te danken aan de kunst van de regisseur.

BESTE ACTEUR

Bryan Cranston (Trumbo) - Matt Damon (The Martian) - Leonardo DiCaprio (The Revenant) - Michael Fassbender (Steve Jobs) - Eddie Redmayne (The Danish Girl)

Leonardo DiCaprio in 'The Revenant'

Leonardo DiCaprio in 'The Revenant' © gf

Gaat winnen:

Alles wijst erop dat Leonardo DiCaprio gaat winnen. Het is een hele goede vertolking om hem eindelijk een eerste Oscar voor te geven. Hij gaat amper in dialoog - meer nog: hij ligt de helft van de tijd gewond op de grond -, maar zorgt toch voor enorm veel intensiteit.

Iedereen lijkt het nu echt wel stilaan tijd te vinden dat DiCaprio een Oscar wint. Dat vind ik hilarisch, want om hem nu al een carrièreprijs te geven, is DiCaprio nog lang niet oud genoeg.

Moet winnen:

Ik ben fan van wat Matt Damon deed in The Martian. Hij voert een one-man-show op en trekt zo alle aandacht naar zich toe, maar gaat er nooit over, noch in de grappig bedoelde scènes, noch in de triestige scènes. Hij heeft die balans heel goed behouden, zonder te hengelen naar de sympathie van het publiek. Mocht pletwals DiCaprio niet genomineerd zijn geweest, dan had Matt Damon er echt voor kunnen gaan.

BESTE ACTRICE

Cate Blanchett (Carol) - Brie Larson (Room) - Jennifer Lawrence (Joy) - Charlotte Rampling (45 Years) - Saoirse Ronan (Brooklyn)

Brie Larson

Brie Larson © REUTERS

Gaat winnen:

Het foutloze parcours van Brie Larson gaat haar een Oscar opleveren, te meer omdat dit de categorie is waarin de jonge blonde actrice nagenoeg altijd wint. Larson past in dat plaatje. Ze heeft bovendien alle prijzen gewonnen die er tot dusver te winnen vielen. Ze speelt in Room dan ook een heel dankbare rol, met veel emotie. Dat is het soort acteerwerk dat mensen graag belonen. Toch vermoed ik dat er heel wat minder goede prestaties in de montagecel zijn weggeknipt, en vind ik dat deze film eigenlijk meer toebehoort aan Jacob Tremblay, die haar zoontje speelt.

Moet winnen:

Het is niet altijd het geval bij Charlotte Rampling, maar haar vertolking in 45 Years vond ik heel goed. Ze weet de ontreddering van een vrouw die na 45 jaar huwelijk beseft dat ze al die tijd mogelijk in een leugen heeft geleefd perfect over te brengen. Bovendien kan ze dingen met haar ogen vertellen, zonder haar mond open te doen.

Ondanks haar legendarische carrière, is dit nog maar haar eerste Oscarnominatie. Dat vind ik haast choquerend. Het wordt dus hoog tijd dat ze er één wint. Al heeft ze zichzelf misschien wel de das om gedaan door te zeggen dat de Oscarhetze racistisch is tegenover blanke mensen. Zeer lomp.

BESTE NIET-ENGELSTALIGE FILM

Embrace of the Serpent (Colombia) - Mustang (Frankrijk) - Son of Saul (Hongarije) - Theeb (Jordanië) - A War (Denemarken)

De Oscarpronostiek van Ward Verrijcken: 'DiCaprio is nog niet oud genoeg voor een carrièreprijs'
Gaat winnen én moet winnen:

Son of Saul . Het is niet alleen de beste film in dit rijtje, het is waarschijnlijk ook een van de beste films uit de moderne cinema, misschien zelfs uit de geschiedenis. Het is een van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste prent die ooit over de Tweede Wereldoorlog gemaakt is. Dit is filmkunst van een uitzonderlijk hoog niveau. Als je zo'n prestatie aflevert, moet je gewoon een Oscar winnen. En hij gaat ook winnen, omdat de Holocaust in het behoorlijk joodse Hollywood nog steeds enorm meespeelt in het stemgedrag. Als het dermate goede cinema is, vind ik dat ook niet meer dan terecht. Het was gewoon de beste film van 2015.

(JL)

Onze partners