De 20 beste films van 2015: De tussenstand

01/07/15 om 10:32 - Bijgewerkt om 10:49

Vergeet Avengers 2, Jurassic World - en span desnoods de tepelklemmen op - Fifty Shades of Grey. Dit zijn de twintig topfilms die de eerste helft van 2015 kleurden volgens Knack Focus-filmcriticus Dave Mestdach.

De 20 beste films van 2015: De tussenstand

Inherent Vice. © GF

A pigeon sat on a branch reflecting on existence (Roy Andersson, Zwe)

De ondraaglijke zwaarte van het bestaan, geschetst in een twintigtal heerlijk absurde, meticuleus gecomponeerde en pijnlijk grappige tableaus. Is getekend: de Zweedse deadpanmaestro Roy Andersson, vorig jaar bekroond met De Gouden Leeuw. Lees de volledige recensie.

Citizenfour (Laura Poitras, VS)

Shockdoc over de spionage-onthullingen van 'Citizenfour', oftewel NSA-medewerker Edward Snowden. Onthullend als documentaire, niet mis te verstaan als j'accuse en superspannend als paranoïde thriller. Lees de volledige recensie.

Birdman (Alejandro G. Inarritu, Mex)

Michael Keaton schittert als uitgerangeerde Hollywoodster die zijn comeback wil maken op de planken van Broadway. Een spetterend vreugdevuur der ijdelheden, gevat als één vloeiende, ononderbroken duik achter de coulissen van de showbizz én het leven. Lees de volledige recensie.

Whiplash (Damien Chazelle, VS)

Hear the drummer get wicked. Een jonge jazzdrummer wordt door zijn sadistische drumleraar haast letterlijk murw gemept. Knap debuut van Damien Chazelle over de grens tussen ambitie en misbruik, met Miles Teller als de gedreven pupil en veteraan J.K.Simmons als full metal drummer. Lees de volledige recensie.

Inherent Vice (Paul Thomas Anderson, VS)

Paul Thomas Anderson gidst je door subcultureel Los Angeles van de vroege seventies, én door de ruïnes van De Amerikaanse Droom, met Joaquin Phoenix als chronisch mompelende, stonende en blootvoetse hippiedetective. There will be dope. Lees de volledige recensie.

The Duke of Burgundy (Peter Strickland, GB)

50 shades of Sidse Babett Knudsen. Brits beeldenfetisjist Peter Strickland brengt hommage aan de erotica van de seventies, met deze sensueel gefilmde SM-fabel met de Borgen babe-als domina die niet langer de touwtjes in handen heeft.

The Look of Silence (Joshua Oppenheimer, Den)

In The Act of Killing gaf documentairemaker Joshua Oppenheimer een grotesk en wreedaardig podium aan de moordenaars van de Indonesische genocide. In deze meer ingetogen maar even ontluisterende en aangrijpende opvolger zijn het de slachtoffers die de stilte doorbreken.

Mad Max: Fury Road (George Miller, Aus)

George Miller stoft na dertig jaar zijn post-apocalyptische actiefranchise af, en knalt er alle prebafleut uit Hollywood meteen moeiteloos mee omver. Fast and furious in de outback, met Tom Hardy als de Road Warrior 2.0. Lees de volledige recensie.

Charlie's Country (Rolf de Heer, Aus)

Wat een oudere aboriginal lijden kan wanneer de old en the new ways frontaal op elkaar botsen. Fraai, pakkend portret van Aussie-filmer Rolf De Heer, met David Gulpilil in de rol van zijn leven als outcast tegen wil en dank. Lees de volledige recensie.

It Follows (David Robert Mitchell, VS)

Indiefilmer David Robert Mitchell mengt teenage-Angst à la Gus Van Sant met John Carpenter-achtige old school horror in deze stijlvol geregisseerde en emotioneel doorbloedde huiverfilm over een seksueel overdraagbaar virus. Lees de volledige recensie.

Foxcatcher (Bennett Miller, VS)

Bennett Miller worstelt met waanzin en loert de schaduwkant van de Amerikaanse Droom binnen, in dit veelgelaagde, beklemmende doemdrama met Steve Carell (met haakneus uit plasticine) als psychotische worstelmaecenas. Lees de volledige recensie.

Amour Fou (Jessica Hausner, Oos)

Heerlijk dwarse tragikomedie, geïnspireerd op het leven en de dood van de beroemde, romantische en suïcidale dichter Heinrich Von Kleist. De luimen van de liefde, gevat in een schilderkunstig en mild sarcastisch kostuumdrama waar meer fou dan amour in zit.

Phoenix (Christian Petzold, Dui)

Intelligent en stijlvol, noirachtig suspensedrama over de Duitse schuldvraag, waarin een vrouw, die tijdens de oorlog werd verminkt, naar haar vent terugkeert die haar indertijd aan de nazi's heeft verklikt.

Mange tes morts (Jean-Charles Hue, Fra)

Vier broers uit een blanke zigeunerfamilie houden zich 's nachts bezig met koper jatten, al hebben ze overdag ook de nodige familiale muizenissen aan hun kop. Een levendig groepsportret van een gemeenschap in de marge van de Franse maatschappij, doorspekt met actie en polar-elementen.

A Most Violent Year (J.C.Chandor, VS)

Een rechtschapen immigrant die in de oliebusiness zit, tracht zijn Amerikaanse droom te realiseren binnen de marges van de wet maar wordt daar door omstandigheden buiten gedwongen. Sfeervol, fatalistisch retromisdaaddrama zonder echte misdadigers, maar met Oscar Isaac en Jessica Chastain in topvorm. Lees de volledige recensie.

Turist (Ruben Ostlund, Zwe)

Een huisvader komt in een lawine terecht en redt eerst zijn IPhone en dan pas vrouw en kind, met alle wrange huiselijke en morele gevolgen van dien. Een klinisch precieze, grimassende dissectie van een westers bourgeoisgezin en haar ondergesneeuwde waardenschaal.

Adieu au langage 3D (Jean-Luc Godard, Fra)

Een naakte vrouw, een vent in kostuum en een hond die aan een digitale camera snuffelt. Monstre sacré Jean-Luc Godard brengt hommage aan taal en 3D, en zet en passant taal en 3D in de zeik. Lees de volledige recensie.

La Loi du marché (Stéphane Brizé, Fra)

Een huisvader van vijftig wordt terug de jungle van de arbeidsmarkt ingejaagd, maar werk vinden zit er helaas voor hem en zijn gezin niet meteen in. Een pakkend, in rake vignettestijl geschoten en in Cannes bekroond drama over de overlevingsstrijd van een working class hero. Lees de volledige recensie.

Inside Out (Pete Docter, VS)

Wat speelt er zich af in het hoofd van een elfjarig meisje die in een andere stad en op een andere school belandt, en welke emoties hebben de stuurknuppel in handen? Heerlijke inventieve, aandoenlijke en zwierige animatiefilm van Pixar-goeroe Pete Docter. Lees de volledige recensie.

Victoria (Sebastian Schipper, Dui)

Een jonge Spaanse vrouw laat zich na een nachtje clubben in Berlijn gewillig meevoeren door vier louche kerels, met alle romantische, wilde en criminele gevolgen van dien. Een partydrama annex heist thriller die uit één enkel, ononderbroken shot van 120 levendige minuten bestaat.

Onze partners