De 10 beste films van 2016: de tussenstand

21/06/16 om 11:12 - Bijgewerkt op 22/06/16 om 11:00

Bron: Knack Focus

De klok van 2016 slaat halftime, tijd voor een inventaris. Dit zijn de tien films die er het voorbije voorjaar bovenuit staken volgens de Knack Focus-filmredactie.

De 10 beste films van 2016: de tussenstand

© /

1. Carol (Todd Haynes, VS)

Carol, over een winkelbediende (Rooney Mara) die in het New York van de vroege jaren vijftig op een oudere, getrouwde vrouw (Cate Blanchett) valt, is een film om in te kaderen. Zoals steeds ontpopt Todd Haynes zich tot een vrouwenregisseur par excellence. Bovendien toont hij ook nu weer een exquis oog voor sfeer, geste, kleur en detail, met tal van prachtige tableaus en elegante overgangen, alsof de contemporaine schilderijen van Edward Hopper en hun in melancholie gesmoorde personages plots tot leven komen.

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'Carol' en het interview met Cate Blanchett.

2. The Assassin (Hou Hsiao-Hsien, Taiwan)

De Taiwanese arthousemeester Hou Hsiao-Hsien plaatst de 'kunst' terug in 'krijgskunst' indit martial-artsepos dat voorbijtrekt als een visueel gedicht. The Assassinblijkt de perfecte kruising tussen Hous verstilde, suggestieve stijl, die u kent van poëtische parels alsA City of Sadness(1989),The Puppetmaster(1993) ofThree Times(2005), en de traditie van Oosterse vechtfilms, inclusief sierlijk door de lucht tollende krijgers, zoals inHouse of Flying Daggers(2004) ofCrouching Tiger, Hidden Dragon(2000).

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'The Assassin'.

3. The Neon Demon (Nicolas Winding Refn, Denemarken)

Welkom in Nicolas Winding Refns hyperesthetische wereld van glamour en gruwel, extase en exces, raffinement en rottigheid. In dit huiversprookje dat zich afspeelt in de modewereld van LA trakteert de Deense haute couture-filmer achter Valhalla Rising (2009), Drive (2011) en Only God Forgives (2013) op intrige en spanning van het strakst gestileerde, grilligste en bij vlagen zelfs ziekste soort.

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'The Neon Demon' en het interview met Nicolas Winding Refn.

4. Elle (Paul Verhoeven, Nederland)

Elle biedt een portie pulp waarvoor Catherine Tramell, de schrijvende moordgriet uit Paul Verhoevens eigenBasic Instinct, met plezier de benen zou openen. Met zijn saillante mix van suspense, satire en sensatie voel je de schimmen van Hitchcock, De Palma, Chabrol en vooral Verhoeven zélf met voyeuristisch genoegen om het hoekje loeren. En zelfs al had de mix van Hollywoodthriller en psychodrama à la Française bij momenten wat glijmiddel en meer in-your-facesexappeal kunnen gebruiken, Verhoeven houdt er narratief de pas in en serveert zijn dubbelzinnigheid - of is het immoraliteit? - met een diabolische grijns, met een ondoorgrondelijke Isabelle Huppert en met een gevoel voor ritme en ruimte dat alle basisinstincten afdoende bevredigt.

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'Elle' en het interview met Paul Verhoeven.

5. Spotlight (Thomas McCarthy, VS)

In dit solide suspensedrama onthult een stel onderzoeksjournalisten van The Boston Globe dat verschillende priesters in en rond Boston zich jarenlang hadden schuldig gemaakt aan seksueel misbruik. De prima acterende ensemblecast, met onder anderen Mark Ruffalo en Michael Keaton, mijdt de gratuite heroïsering of kerkbashing netjes, wat resulteert in een intelligente, sensatievrije en economisch vertelde film.

Lees het Knack Focus-interview met Mark Ruffalo.

6. The Revenant (Alejandr Inarritu, Mexico)

In dit survivalepos sleurt Alejandro González Iñárritu Leonardo DiCaprio door het wildste Westen. De film ziet er goed uit, sommige scènes snijden de adem af en Leo duikt met herzogiaanse doodsverachting richting zijn allereerste Oscar. Have a rough trip!

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'The Revenant'.

7. 45 Years (Andrew Haigh, GB)

Het zijn vooral hoofdrolspelers Tom Courtenay en Charlotte Rampling die dit ingetogen relatiedrama naar een hoger niveau tillen. Maar dat doet niets af aan de verdienste van Andrew Haigh, de Britse regisseur van het fijnzinnig (homo)liefdesverhaal Weekend (2011) en de HBO-serie Looking. Hij toont zich opnieuw een begenadigde observator, die het drama in onze kleinmenselijke levens kan weerspiegelen zonder dramatisch te doen.

Lees de volledige Knack Focus-recensie van '45 Years' en het interview met Charlotte Rampling.

8. El Abrazo de la serpiente (Ciro Guerra, Chili)

El abrazo de la serpiente, met Antwerpenaar Jan Bijvoet, is niet de eerste junglefilm die de kijker meesleurt naar het hart der duisternis, wel een merkwaardig lucide en authentieke. Regisseur Ciro Guerra heeft het zonder oogkleppen of misplaatste romantiek over de catastrofale botsing tussen de Oude Wereld en de Nieuwe Wereld en vestigt de aandacht voornamelijk op de cultuur van de oorspronkelijke bewoners van het Amazoneregenwoud.

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'El Abrazo de la Serpiente'.

9. L'économie du couple (Joachim Lafosse, België)

Scheiden doet lijden, maar gelukkig levert het soms ook beheerst gemaakte en dito vertolkte cinema op, zoals in het geval van L'économie du couple, een scheidingsfilm van de Belgische rasfilmer. De economische vertelstijl, zowel vormelijk als inhoudelijk, zorgt ervoor dat de prent een integriteit en genuanceerdheid uitdraagt die je in het beproefde genre van de break-up movie maar zelden ziet.

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'L'économie du couple' en het interview met Joachim Lafosse.

10. The Land of the Enlightened (Pieter-Jan de Pue, België)

Pieter-Jan de Pue gidst u door Afghanistan in The Land of the Enlightened, een unieke, intens cinematografische trip die de boerka licht van een land waar geen neutrale, strikt feitelijke kijk op mogelijk lijkt, en dat meer facetten omhelst dan wat je in de (westerse) documentaires, films of nieuwsbeelden geserveerd krijgt.

Lees de volledige Knack Focus-recensie van 'The Land of the Enlightened'.

Onze partners