Dave Mestdach over officiële selectie Cannes: ‘Niemand hoeft voorlopig te wanhopen’

De relatief onbekende Franse cineaste Emmanuelle Bercot is de eerste vrouw die de openingsfilm van Cannes mag verzorgen. © REUTERS

De officiële selectie van het komende filmfestival van Cannes is grotendeels bekend. Knack Filmcriticus Dave Mestdach over de keuzes van de 68e editie.

Wat valt op aan de selectie?

Dave Mestdach
Dave Mestdach© Filip Van Roe

‘Eerst en vooral is het belangrijk om mee te geven dat de officiële selectie slechts voor 80-85% volledig is. Nu zijn slechts 17 competitietitels bekendgemaakt en dat moeten er 20 of 22 worden. De selectie van de Quinzaine des réalisateurs en de Semaine de la Critique, onafhankelijke nevensecties, moet zelfs nog volledig worden bekendgemaakt. Niemand hoeft voorlopig dus te wanhopen. Behalve Marc Punt misschien.

Wat opvalt in vergelijking met de vorige jaren is dat er slechts twee Amerikanen meedingen naar een Gouden Palm: Gus Van Sant met “The Sea of Trees”, met Matthew McConaughey in de hoofdrol, en Todd Haynes met “Carol” vertolkt door Cate Blanchett. Daar tegenover staat wel de dat er niettemin veel Hollywood aanwezig is. Zo heb je bijvoorbeeld Gabriel Byrne en Jesse Eisenberg in “Louder than bombs” van de Noor Joachim Trier. In de Australische productie “Macbeth” van Justin Kurzel spelen Michael Fassbender en Marion Cotillard dan weer de hoofdrollen.

Wat ook de aandacht trekt in de selectie dit jaar, is de aanwezigheid van maar liefst drie Italianen, zijnde Sorrentino (“La Giovinezza”), Garrone (“Il racconto dei raccontide”) en Moretti (“Mia Madre”). Op zich vormen deze namen geen verrassing, aangezien ze worden gerekend tot de invloedrijkste Italiaanse regisseurs van dit moment. Ook Azië heeft drie vertegenwoordigers waaronder Hou hsiao-hsien, de meester van de Slow Cinema die met “The Assassin” zowaar op de proppen komt met een Martial Arts film, wat me nieuwsgierig maakt. Betekent dat dat hij een Samurai zwaard pas na tien seconden zal laten neerslaan? Verder heb je ook de Chinese regisseur Jia Zangke bij en Hirokazu Koreeda, die de Japanse film vertegenwoordigt.’

Zijn er ook interessante titels buiten de competitie?

Er zijn enkele interessante Hollywoodproducties. Zo heb je Irrational, de jaarlijkse Woody Allen. En Mad Max maakt na dertig jaar zijn rentree op de Croisette, dit keer niet met vrouwslaande racist Mel Gibson in de hoofdrol, maar met Tom Hardy. Verder kijk ik ook uit naar de nieuwe Pixar, Inside Out van de regisseur van onder andere “Up”, Pete Doctor.

Zijn er opvallende afwezigen?

Een paar namen die op voorhand getipt waren, ontbreken voorlopig. Thomas Vinterberg bijvoorbeeld met “Far from the Madding Crowd”. Verder had men ook Gouden Palmwinnaar Apichatpong Weerasethakul verwacht. En ook van Arnaud Desplechin, nog zo’n Cannes-habitués is voorlopig geen sprake.

Wat is de opmerkelijkste tendens dit jaar?

De grootste verrassing is voorlopig de openingsfilm, “La Tête Haute” van de relatief onbekende Franse cineaste Emmanuelle Bercot met Catherine Deneuve. Meestal wordt gekozen voor een evenementfilm. Liefst een Amerikaanse. Het is ook de allereerste keer dat een vrouw het filmfestival mag openen, wat vreemd is voor een festival dat zich graag hip en progressief noemt. Vrouwen zijn nog steeds ondervertegenwoordigd in de filmindustrie. Kijk ook maar naar de Officiële competitie waar slechts twee cineasten van de zeventien geen man zijn.

En wat met de Belgen?

‘Voor het vierde jaar op rij zit er geen enkele Vlaamse langspeler in de offiiële selectie. Er werden werden wel twee kortfilms geselecteerd. “Copain” en “Het paradijs”. Als Cannes een barometer is voor de gezondheid van je filmproductie, en dat is het al 68 edities lang, dan kun je niet anders – tenzij je high bent van chauvinisme – dan concluderen de Vlaamse cinema al wel eens gezonder is geweest.’

Aan Waalse kant kunnen we wel spreken van een teleurstelling, omdat ze daar drie grote namen in stelling hadden, namelijk Joachim Lafosse, Bouli Lanners en Jaco Van Dormael. Die komen dit jaar alle drie op de proppen met een nieuwe langspeelfilm, maar er zijn er (tot nu toe) aan voor de moeite. Maar zoals gezegd: niemand hoeft voorlopig te wanhopen. Ik gok erop dat er toch nog zeker één Belgische langspeelfilm in Cannes geraakt. (LD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content