Controverse rond seksisme in "The Social Network"

14/10/10 om 17:40 - Bijgewerkt om 17:40

Bron: Knack Focus

You don't get to 500 million friends without making a few enemies, zo luidt de reclame voor de film The Social Network - maar filmmakers Aaron Sorkin en David Fincher hebben inmiddels zelf al menig recensent tegen zich in het harnas gejaagd met hun prent over het ontstaan van Facebook.

Controverse rond seksisme in "The Social Network"

You don't get to 500 million friends without making a few enemies, zo luidt de reclame voor de film The Social Network, maar filmmakers Aaron Sorkin en David Fincher hebben inmiddels zelf al menig recensent tegen zich in het harnas gejaagd met hun prent over het ontstaan van Facebook. Na beschuldigingen van karaktermoord op oprichter Mark Zuckerberg bulkt het web momenteel ook van verontwaardigde uitlatingen over seksisme in het scenario van Sorkins hand.

De feministische aversie ten aanzien van de film neemt vooral aanstoot aan een uitspraak die Sorkin zich liet ontvallen tijdens een interview op de Amerikaanse tv-show The Colbert Report. De scenarist wist onhandig genoeg te opperen dat het merendeel van de vrouwelijke personages in The Social Network slechts "prijzen" waren, beloningen voor de machtgeile mannelijke personages dus. Dat was genoeg aanleiding voor een breed scala aan (voornamelijk vrouwelijke) tegenwind. Zo stelt Rebecca Davis O'Brian zich in The Daily Beast de vraag of de meisjes in de film "een grap over de toestand van het vrouwenras" zijn, en peilt Tracy Clark-Flory op Salon naar het realiteitsgehalte van deze breinloze bimbo's.

Op al deze terechtwijzingen zou je een stevige verdediging van de kant van Sorkin verwachten - maar in plaats daarvan schuift deze de hete aardappel doodleuk door naar Zuckerberg. "Ik schreef over een kwade en diep misogyne groep mensen", is het centrale argument van Sorkins pleit. Met andere woorden zijn niet Sorkin en Fincher, maar wel de oprichters van Facebook de grote boze vrouwenhaters.

Gelukkig voor Sorkin weten sommigen het hele verhaal nog min of meer te relativeren. Clark-Flory nuanceert zo bijvoorbeeld terecht dat de gemakkelijke, inhoudloze vrouwen in The Social Network een uiting zijn van "een bredere, culturele fantasie". En tot nader order is dat nog steeds de belangrijkste troef van Hollywoodcinema.

Dieter Brusselaers

Onze partners