Cannes Filmrecensie ‘Le Passé’

Na zijn Oscarwinst voor A Separation gaat de Iraniër Asghar Farhadi terug de echtscheidingstoer op, maar dan in het Frans en met minder kracht deze keer.

Nadat hij zowel de Gouden Beer als de Oscar voor beste niet-Engelstalige film won met het superieure echtscheidingsdrama A Separation zet de Iraniër Asghar Farhadi zijn exploratie van botsende relaties en onverwerkte verledens deze keer verder in Frankrijk met een (grotendeels) Franse cast.

The Artist-revelatie Bérénice Bejo is een huismoeder die na enkele jaren terug haar Iraanse ex (Ali Mossafa) over de vloer krijgt om hun scheiding definitief te voltrekken, al zorgen hun drie kinderen, haar nieuwe, zelf met issues worstelende amant (Tahar Rahim) en enkele gapende wonden ervoor dat het allesbehalve een formaliteit wordt.

Greep A Separation je meteen bij het nekvel dan duurt het deze keer erg lang vooraleer de suspense en dramatiek beginnen te sudderen. Het eerste uur is weinig meer dan een soapy relatiedrama à la Française, tot Farhadi in deel twee met de pionnen begint te schuiven, in hun verleden begint te wroeten, hen met zijn naturalistische camera steeds dicht op de huid zit en er alsnog een huis clos vol huis- tuin- en keukenmysteries van maakt. Het betere melodrama, quoi, Maar niet die uppercut die je van een klasbak als Farhadi verwacht.

Dave Mestdach

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content