Cannes 2016

© .

'WAT MIJ GENEKT HEEFT IN HOLLYWOOD? BLOTE TIETEN EN SCHAAMHAAR'

'WAT MIJ GENEKT HEEFT IN HOLLYWOOD? BLOTE TIETEN EN SCHAAMHAAR'

Een oude vos verliest zijn streken niet, zeker niet wanneer die vos Paul Verhoeven heet. Wij schoven aan tafel met de beroemdste én beruchtste regisseur van boven de Moerdijk, die in Cannes zijn comeback maakt met de kinky thriller Elle. 'Ik heb voor één keer geen bijbedoelingen met mijn film. Écht niet. Ik zweer het.'

'MAAK GEEN ENGELTJES VAN DE MIGRANTEN'

'MAAK GEEN ENGELTJES VAN DE MIGRANTEN'

Precies twintig jaar geleden palmden Luc en Jean-Pierre Dardenne met La promesse voor het eerst Cannes in. Maar tijd om de verjaardag van hun grote doorbraak te vieren is er niet. De Belgische broers hebben wel wat beters te doen: met La fille inconnue jagen ze op een derde Gouden Palm, iets wat niemand hen heeft voorgedaan. 'Maar we vertrekken met tien seconden achterstand op de rest.'

WÉÉR EEN VROUW OP DE RAND

WÉÉR EEN VROUW OP DE RAND

Pedro Almodóvar breidt zijn getroebleerdevrouwencataloog uit met Julieta, een mooie maar weinig verrassende mix van melodrama en zuiderse noir.

Vier regisseurs die hun eigen reputatie hebben verwoest

Vier regisseurs die hun eigen reputatie hebben verwoest

'Julieta' had een van de blikvangers van Cannes moeten worden, maar nadat Pedro Almodóvar zijn naam genoemd zag worden in de Panama Papers, schrapte hij alle promo en interviews. Vier andere regisseurs die zichzelf aardig wat reputatieschade toebrachten.

DIE RARE KWIET VAN BABE EN HAPPY FEET

DIE RARE KWIET VAN BABE EN HAPPY FEET

Een paar jaar geleden was hij dat nog, 'die rare kwiet van Babe en Happy Feet', op zijn zeventigste zit hij de jury van Cannes voor en wordt hij aanbeden als grand auteur. De miraculeuze comeback van Mad Max-peetvader George Miller.