Cannes 2011: De favorieten van Patrick Duynslaegher

03/05/11 om 14:49 - Bijgewerkt om 14:49

Bron: Knack Focus

In Cannes zijn ze de rode loper nog aan het stofzuigen, maar onze filmkenners staan een week voor het festival echt begint al paraat. Patrick Duynslaegher, hoofdredacteur van Knack Focus en gepassioneerd cinefiel, geeft zijn persoonlijke must see films .

Cannes 2011: De favorieten van Patrick Duynslaegher

Patrick Duynslaegher, hoofdredacteur van Knack Focus en gepassioneerd cinefiel , zet alvorens zijn valiezen te pakken zijn persoonlijke vijf must see films van Cannes 2011 voor u op een rijtje.

Duynslaegher: "Moeilijk om uit het geweldig aanbod slechts 5 titels te weerhouden: er zijn zo veel markante regisseurs die hun jongste worp op het festival presenteren. Als ik dan toch een keuze moet maken, zijn dit - in willekeurige volgorde - de vijf films die ik onder geen beding zou willen missen. (Le gamin au vélo van Jean-Pierre en Luc Dardenne heb ik intussen al gezien, dus kan ik er niet meer naar uitkijken, tenzij om 'm een tweede keer te zien, want opnieuw maakten les frères een forse, aangrijpende uit het leven gegrepen film die nog lang blijft nazinderen)."

1. THE TREE OF LIFE van Terrence Malick. Omdat Malick een van de grootste beeldenmakers van de moderne cinema is en zijn films de hypnotiserende kracht bezitten van de mooiste pareltjes uit de stille film. Omdat Malick de nieuwe Stanley Kubrick is: een van de zeldzame regisseurs van wie elke nieuwe film een waar cinefiel evenement is. Omdat de trailer betoverend oogt.

2. ICHIMEI/HARA-KIRI: DEATH OF A SAMURAI van Takashi Miike. Omdat we de eventjes doodgewaande Miike levend op de Croisette zullen zien. Omdat de provocerende, subversieve geweldenaar van de hedendaagse Japanse cinema zich meet met het oergenre van het land van de Rijzende Zon en de Fonteinen van Bloed.

3. RESTLESS van Gus Van Sant. Omdat alleen een talent als Van Sant van zo'n onderwerp (terminaal tienermeisje valt voor jongen die gek is op uitvaarten en ontmoet ook diens beste vriend: de geest van een Japanse kamikaze piloot uit de tweede wereldoorlog) iets moois kan maken. Omdat de Amerikaanse studio deze film al lang op de plank heeft liggen en de releasedatum al verschillende keren heeft uitgesteld, wat in de huidige Hollywoodconjunctuur alleen maar een goed teken kan zijn.

4. BLUE BIRD van Gust Van den Berghe. Omdat het natuurlijk geweldig én uniek is dat een jonge regisseur, van Vlaamse of eender welke afkomst, twee jaar op rij op de Quinzaine schittert met een nieuwe film. Omdat ik razend benieuwd ben wat voor origineels Van den Berghe na Little Baby Jesus of Flandr nu weer te voorschijn tovert. Omdat ik kick op Cinemascope en deze op locatie in Noordoost Togo gedraaide Maeterlinck interpretatie geprojecteerd wordt in - dixit producer Tomas Leyers - Vlaamse Uber-Scope.

5. LES BIEN-AIMES van Christophe Honoré. Omdat de in deze contreien weinig bekende en dus onbeminde Christophe Honoré (Ma Mère, Dans Paris, La Belle Personne, Homme au bain ) een van de boeiendste Franse regisseurs van zijn generatie is. Omdat zijn nieuwste net als zijn vorige Cannes inzending Les Chansons d'amour (2007) opnieuw een musical, of liever een film énchanté is. Ik weet het, een type film dat velen op de zenuwen werkt, omdat mensen in het gewone leven ook niet plotseling in zingen uitbarsten. Argument dat geen hout snijdt omdat cinema precies dient om dingen te doen die je in 't gewone leven niet doet.

Hieronder een aantal trailers.

"The Tree of Life" "Death of a Samurai" "Restless"

Lees meer over:

Onze partners