Broken Circle verkozen tot Beste Europese Film 'buiten competitie' in Berlijn

15/02/13 om 15:56 - Bijgewerkt om 15:56

Bron: Knack Focus

The Broken Circle Breakdown van Felix van Groeningen heeft op het Internationaal Filmfestival van Berlijn het Europa Cinemas Label voor Beste Europese Film gewonnen.

Broken Circle verkozen tot Beste Europese Film 'buiten competitie' in Berlijn

The Broken Circle Breakdown van Felix van Groeningen heeft op het Internationaal Filmfestival van Berlijn het Europa Cinemas Label voor Beste Europese Film gewonnen.

De prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan een film die in de niet-competitieve Panoramasectie van de Berlinale vertoond wordt. Door deze bekroning zal de film op extra promotionele ondersteuning kunnen rekenen.

'Een echte regisseur'

De jury loofde Felix van Groeningen - 'een echte regisseur' - en zijn film die 'op een mooie en originele manier kijkt naar de relatie tussen een moeder en een vader met hun terminaal zieke kind'.

'We hielden in het bijzonder van de fotografie, van de niet-lineaire verhaalstructuur en het feit dat de regisseur bij het behandelen van dit zware onderwerp een al te gemakkelijke emotionele manipulatie uit de weg gaat', klinkt het.

'De muziek van de bluegrass band van de ouders is niet alleen de soundtrack van de film, maar ook een bron van energie en hoop voor iedereen. De boodschap is dat we moeten investeren in wetenschappelijk onderzoek en niet mogen toelaten dat religie of politiek zich hier in moeien.'

Extra ondersteuning
Europa Cinemas Network is een netwerk van 2.943 arthouseschermen in 629 steden in 68 landen in Europa, Azië en Latijns-Amerika. Door het winnen van het Europa Cinemas Label, kan The Broken Circle Breakdown rekenen op extra promotionele ondersteuning en incentives voor bij het netwerk aangesloten bioscopen. Doel is de film beter en breder onder de aandacht te brengen.

Het Label werd voor de negende maal uitgereikt aan een film uit de niet-competitieve Panoramasectie van de Berlinale.

The Broken Circle Breakdown was geselecteerd voor het Panorama Special programma. De prent werd intussen al verkocht aan 20 landen. (DB)

Onze partners