Bret Easton Ellis excuseert zich voor uitlatingen over ‘The Loft’

© Xinhua

Juryvoorzitter Bret Easton Ellis, die The Loft de ‘domste film ooit’ had genoemd, heeft zich verontschuldigd bij Erik Van Looy. Hij kwam ook terug op Film Fest Gent-winnaar ‘Gente de Bien’, die hij niet de beste film van officiële selectie vond.

Bret Easton Ellis, de juryvoorzitter van het 41ste Film Fest Gent, heeft zijn verontschuldigingen aangeboden voor zijn uitlatingen vorige week over “The Loft”, de remake die Erik Van Looy maakte van zijn eigen Vlaamse versie “Loft”.

‘The dumbest ever made’

Ellis, nooit verlegen zit om een controversiële uitspraak meer of minder, had de film met de grond gelijk gemaakt en “de domste film ooit” genoemd. “Ik wil starten met mijn verontschuldigingen aan te bieden aan Erik Van Looy”, zo stak Ellis van wal in de Pacificatiezaal van het Gentse stadhuis, waar de prijzen van deze editie van het filmfestival werden bekendgemaakt.

De Amerikaanse schrijver was vorige week in de Vooruit voor een gesprek en toen hem zijn mening gevraagd werd over “The Loft”, had hij geantwoord dat hij de film “the dumbest ever made” vond.

‘Slechte film, maar daarom is maker nog geen slechterik’

“Ik had er geen idee van dat mijn woorden zo’n weerslag zouden hebben en op twitter en andere sociale media zouden verschijnen. Ik had misschien iets voorzichtiger moeten zijn in mijn uitspraken, maar zo ben ik nu eenmaal. Ik had wel te doen met Van Looy.”

De plooien zijn intussen gladgestreken. De dag erna ontmoette hij de Antwerpse regisseur op een diner en hij bood er zijn excuses aan. “Je kan een film slecht vinden maar daarom hoef je de maker ervan nog geen slechterik te vinden. Ik heb me verontschuldigd en ik heb zelfs een selfie genomen met Erik”, zo klonk het nog.

Film Fest Gent: Drie steengoede competitiefilms

Ellis stak na de prijsuitreiking niet onder stoelen of banken dat hij “Gente de Bien”, de winnaar van de Grote Prijs voor Beste Film, niet de beste film van officiële selectie vond.

“Ik heb op dit filmfestival heel veel goede films gezien, dat kan ik niet van elk festival zeggen waar ik aanwezig ben. Drie competitiefilms waren zelfs ’truly great'”, zo zei de schrijver van onder meer “Less than Zero” en “American Psycho”. Hij doelde op “Leviathan”, “Black Coal, Thin Ice” en “Turist”.

Passioneel debat over films

“Sowieso is het niet fair om films met elkaar te vergelijken en prijzen uit te delen”, aldus Ellis, die het publiek daarna uitlegde hoe het stemproces van de jury in elkaar zat. “Pas na alle screenings van de competitiefilms hebben we punten gegeven en met elkaar over de films gepraat”, zo klonk het.

Ellis was naar eigen zeggen geschokt dat zijn favoriete films onderaan de lijst bengelden na optelling van alle punten. “Maar in plaats van naar een compromis te zoeken, verkies ik een passioneel debat over de films te voeren. De meerderheid van de jury had een andere voorkeur dan ik, dus leg ik mij daar bij neer”, zo zei Amerikaan, die naar eigen zeggen “niet gepassioneerd” was door winnaar “Gente de Bien” van de Colombiaanse regisseur Franco Lolli.

De jury bestond dit jaar uit voorzitter Ellis, bijgestaan door Héloïse Godet, Patrice Toye, Dana Linssen en Sergei Loznitsa. (Belga/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content