Beste Amerikaanse regisseur (Ronde1): Martin Scorsese vs. Quentin Tarantino

Zestien regisseurs, vijftien duels, één winnaar. Knack Focus gaat op zoek naar de grootste, nog steeds actieve Amerikaanse regisseur. In de eerste ronde neemt Quentin Tarantino het op tegen Martin Scorsese, met als ringmeester Patrick Duynslaegher, artistiek Directeur van het Filmfestival van Gent.

‘Martin Scorsese is een superregisseur. Hij maakt briljante cinema en is in mijn ogen niet in staat om een slechte film te produceren. Zowel op vlak van regie, geluid, montage, muziek, en ga zo maar verder, zijn Scorsese’s films van een zeer hoogstaand niveau. Wat me steeds opvalt in zijn oeuvre is het persoonlijke karakter van zijn werk. In veel van zijn films, ook waar je het niet verwacht, tref je zijn obsessies en demonen aan. Scorsese is iemand die zeer sterk worstelt met grote thema’s, die te maken hebben met onder andere afkomst en geloof. Wat ik steeds waardeer bij Scorsese, is de mix tussen stilering en realisme. Hij is iemand die bijna als een antropoloog bepaalde milieus en sociale klassen observeert. Hij transformeert realistische observaties tot unieke filmische creaties. Zijn temperament is voor mij vooral expressionistisch.

Ik begrijp de aantrekkingskracht wel van Tarantino, maar zelf ben ik geen fan. Tarantino heeft een bekende stijl, maar in tegenstelling tot Scorsese, waar andere filmmakers van kunnen leren, heeft Tarantino vooral filmmakers beïnvloed die zijn stijl kopiëren. Veelal levert dat verschrikkelijke films op. Tarantino plaatst alles tussen aanhalingstekens, ironiseert en neemt niets serieus. Talent en een gevoel voor cinema heeft hij onmiskenbaar, maar voor mij is hij iemand die zijn talent vergooit aan kinderachtige projecten. Daarmee doel ik vooral op zijn laatste twee films. Jackie Brown blijft zijn meest geslaagde film. Een zeer geslaagde ode aan de blaxploitation.

Een voorwaarde voor grote cinema is dat de regisseur een visie op film moet hebben en ook een visie op de wereld, zodat je als kijker de wereld ziet door de ogen van de regisseur. Scorsese is een ongelofelijk leermeester, een beetje zoals Hitchcock, en ook de grootste filmliefhebber ter wereld. Het is iemand die in film denkt, enorm bekommert is om het verleden van de film en steeds zijn hoed afdoet voor de oude meesters. Tarantino daarentegen is iemand die geen discipline heeft en te veel overtuigd is van zijn eigen kunnen. Hij is iets te veel verliefd op zijn eigen ideeën en talenten. Tarantino valt onder de noemer, zoals ze in het frans zeggen, n’importe quoi.

Het verdict volgens Patrick Duynslaegher: ‘Scorsese is origineel en Tarantino is fake.’

Winnaar: Martin Scorsese

Opgetekend door Jimmy Van der Velde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content