Beste Amerikaanse regisseur (Ronde 1): Steven Spielberg vs. Clint Eastwood

Zestien regisseurs, vijftien duels, één winnaar. Knack Focus gaat op zoek naar de grootste, nog steeds actieve Amerikaanse regisseur. Vandaag neemt Steven Spielberg het op tegen Clint Eastwood, met als ringmeester Dirk Brossé, (film)componist en dirigent.

‘Spielberg is een ongelofelijk getalenteerde regisseur met een enorm sterke beeldspraak. Hij is een gigantisch vakman en verhalenverteller, of hij nu historische drama’s als Lincoln en Schindler’s List maakt of spektakels als Raiders of the Lost Ark en Hook. Hij heeft een ongelofelijke voeling voor timing, voor het creëren van spanning en weet verrassend en onvoorspelbaar uit de hoek te komen. Hij werkt voor het grote publiek maar zijn films zijn wel altijd zeer integer zijn en kunnen zowel door de massa als cinefielen gewaardeerd worden: Spielberg slaagt erin om heel brede lagen van de bevolking aan te spreken, een talent waar je een meester dient voor te zijn. Persoonlijk heb ik Spielberg het liefst als regisseur van realistischer werk – zijn absolute meesterwerk blijft voor mij dan ook Schindler’s List. Het kan zijn dat zijn joodse roots er iets mee te maken hebben, maar met die film vond ik hem onwaarschijnlijk, daar kwamen al zijn talenten samen. Schindler’s List bevat diepgang, fijngevoeligheid, drama, allemaal gebracht op een zeer beheerste manier. Ook Lincoln vond ik een meesterwerk. Maar het is ook niet altijd even goed. Hij kan soms ‘over the top’ gaan en is vaak wat grotesk in de benadering van zijn materiaal.

Wat Clint Eastwood betreft ligt mijn sentiment geheel anders. Eastwood heeft enkele sterke drama’s afgeleverd de laatste jaren, maar toch zal ik hem steeds blijven associëren met de spaghettiwestern. Hij heeft er in talrijke geacteerd, maar ook enkele geregisseerd. Denk maar aan The Outlaw Josey Wales, Pale Rider en Oscarwinnaar Unforgiven. In die films tapt hij uit een vaatje waarvoor hij al bekend stond, terwijl hij zich momenteel vooral concentreert op ingetogen drama’s, waarbij ik vooral denk aan Million Dollar Baby, dat in 2005 enkele Oscars won. Ergens blijft de man voor mij nog steeds die acteur van weleer, iemand die pas op latere leeftijd is begonnen met regisseren. Niet dat een acteur niet de vrijheid heeft om te regisseren, maar het is geen vanzelfsprekende stap. Het zijn twee verschillende werelden, wat vaak ook aan de films is te zien. Niet dat Eastwood dat slecht doet, maar ik heb dan iets van: Schoenmaker, blijf bij je leest.

In vergelijking met Eastwood liggen de stijl en regie van Spielberg me veel meer. Ik moet eerlijk zijn dat de thema’s die Eastwood aanraakt me niet even sterk weten te raken als die van Spielberg. Eastwood is als regisseur veel ingetogener, terwijl het filmische vernuft en de vertelstijl van een Spielberg me meer liggen. Spielberg heeft gekozen om te regisseren en heeft veel meer vakkennis, en hij weet tot in de puntjes hoe het vak in elkaar steekt.

Het verdict volgens Dirk Brossé: Hoewel Eastwood zeker geen slechte filmmaker is, is Spielberg gewoonweg een regisseur in hart en nieren.

Winnaar: Steven Spielberg.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content