Beste Amerikaanse regisseur (Ronde 1): Paul Thomas Anderson vs. Tim Burton

Zestien regisseurs, vijftien duels, één winnaar. Knack Focus gaat op zoek naar de grootste, nog steeds actieve Amerikaanse regisseur. Vandaag neemt Paul Thomas Anderson het op tegen Tim Burton, met als ringmeester Roel Van Bambost, filmkenner en voormalig VRT-filmjournalist.

‘Paul Thomas Anderson is een regisseur die sterk doet denken aan de filmauteurs uit de jaren zeventig, zoals Martin Scorsese. Dat waren mensen die iets creatiefs probeerden te veranderen met hun werk en voorkeur gaven aan de inhoud van hun films. Anderson zorgt voor een soort van voortzetting van die traditie: hij heeft oog voor de vormelijke aspecten, maar is tegelijkertijd vooral een auteur, een verhalenverteller. Wat me vooral aanspreekt in zijn werk is zijn aandacht voor acteurs. Je zou zeggen dat dat niet meer dan normaal is, maar veel regisseurs gebruiken acteurs haast als inwisselbare poppen. Een goede acteerprestatie hang vaak af van hoe goed de acteur geregisseerd wordt. Die gave pleit voor het talent van Anderson. Prachtig voorbeeld is wat hij met Tom Cruise in Magnolia bereikt: Anderson weet hoe hij Cruise, die we vooral van grote publieksfilms kennen, moet uitspelen en tot een grootste prestatie dient te bewegen. Met de kikkers die uit de hemel vallen komt het meest memorabele Anderson-moment ook uit Magnolia, de film die me het meest geraakt heeft.

Ik ben ook fan van Tim Burton, maar op een andere manier. In tegenstelling tot Anderson is Burton een regisseur die zeer veel aandacht besteedt aan het vormelijke. Burton staat bekend om zijn fantasie en gekkigheid, en is dan ook volledig anders dan Anderson. Films als Edward Scissorhands, Alice In Wonderland en The Nightmare Before Christmas getuigen van een sterke verbeeldingskracht. Zijn aanpak spreekt volgens mij vooral de jeugd aan en zijn macabere sprookjes richten zich hoofdzakelijk naar het kind dat in ieder van ons nog zit. Het lijkt me dat Burton zelf nooit echt volwassen is geworden en zijn fantasieën wil meebeleven. Zelfs in zijn uiterlijk en kledij weet hij die Burtoneske handtekening aan te houden. Ik denk niet dat hij met zijn jongste films ver afwijkt van zijn vroegere zelf, enkel technisch is het allemaal veel vernuftiger. Een film als Alice In Wonderland is een studioproduct dat hij moest maken, maar toch weet hij dat verhaal om te zetten naar zijn eigen filmtaal. Persoonlijk blijft Edward Scissorhands de film die me het meest zal bijblijven van Burton.

Het is dan ook een moeilijke keuze tussen Paul Thomas Anderson en Tim Burton, omdat hun stijlen zo uiteenlopend zijn. Beide zijn ze sterke acteursregisseurs, maar Burton richt zich veel sterker op de visuele ervaring. Toch gaat mijn persoonlijke voorkeur uit naar Anderson om zijn omgang met de acteurs en het realiteitsgehalte van zijn film. Al durft hij ook wel eens een surreëel uitstapje te maken.

Het verdict volgens Roel Van Bambost: Anderson klopt Burton dankzij mijn voorkeur voor zijn sterke verhalen en affiniteit met acteurs.

Winnaar: Paul Thomas Anderson

Opgetekend door Jimmy Van der Velde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content