Beste Amerikaanse regisseur (Kwartfinale 3): Martin Scorsese vs. Francis Ford Coppola

‘The Godfather is Amerikaanse cinema op zijn best en kent geen gelijke.’ Acteur Peter Van Den Begin over de moeilijke keuze tussen twee mannen die elk een geweldige carrière achter de rug hebben.

Zestien regisseurs, vijftien duels, één winnaar. Knack Focus gaat op zoek naar de grootste, nog steeds actieve Amerikaanse regisseur. Vandaag neemt Martin Scorsese het op tegen Francis Ford Coppola, met als ringmeester acteur Peter Van Den Begin.

Martin Scorsese is een begeesterende regisseur die altijd gewerkt heeft met zeer bijzondere en uitmuntende acteurs en zich weet te omringen heeft met veel talent. Qua dialogen, acteerspel en verhaal zijn de films van Scorsese gewoonweg top, het neusje van de zalm. Die films zijn belevingen, zeker als je ze voor de eerste maal bekijkt. Je bent er van ondersteboven, ze ontroeren je en meestal zijn het ook films die dagen of weken nadien nog door je hoofd spoken. Scorsese weet intensiteit te combineren met een zekere naturel. Het is ook een regisseur waar acteurs voor staan aan te schuiven om ermee te mogen werken. Wat maakt hem nu zo goed? Inzicht, gevoel, een sterkte op visueel vlak en het talent om te werken met de juiste mensen. Taxi Driver blijft een iconische film. Die film brengt op zich een simpel verhaal, maar het is de metamorfose van De Niro die het interessant maakt en het ook een tijdloos karakter geeft. Het donkere, het ruwe, het grauwe en het realistische van het toenmalige New York maken het plaatje compleet. Voor veel acteurs en regisseurs van mijn generatie zijn de films van Scorsese voorbeelden van indringende, intrigerende en intense films. Zowel qua scenario en regie als op vlak van acteren.

Mijn gevoel tegenover Francis Ford Coppola verschilt niet veel van mijn adoratie voor Scorsese. Ook Coppola is een grote naam in de filmgeschiedenis. Mijn eerste ervaringen met Coppola waren The Godfather en Apocalypse Now. Het is niet evident om die werken te omschrijven, maar dat zijn films die een grootsheid uitstralen en ware belevingen zijn. Als je The Godfather voor het eerst in de bioscoop ziet, ben je zo overdonderd door de intrige, het spel en het verhaal. En het is ook een waar epos, met drie films die je kunt blijven bekijken. The Godfather is Amerikaanse cinema op zijn best en kent geen gelijke. Een ander knap bewijs van het talent van Coppola is dat hij met Apocalypse Now nog steeds een unieke film weet te maken na een productieproces vol obstakels. Ik heb nog steeds interesse in het werk van Coppola, maar het komt er niet echt meer van. Ik heb onlangs wel een fles wijn van hem gekocht maar zijn laatste films heb nog niet bekeken (lacht).

Er zijn volgens mij wel enkele parallellen tussen Scorsese en Coppola. Ze gebruiken misschien wel andere thema’s en een andere manier van werken, maar het zijn beide regisseurs die heel dicht op hun acteurs zitten en die nog verder weten te drijven in hun vak dan andere regisseurs. Je kunt altijd talent hebben als acteur, maar je hebt steeds nog iemand nodig die je uitdaagt en je motiveert naar grootse prestaties in je carrière. Ook kunnen ze alle twee hun verhaal zeer visueel vertellen, met smaak en grandeur. Kort gezegd: twee iconen.

Het verdict volgens Peter Van Den Begin: Het is ongelofelijk moeilijk kiezen tussen twee mannen die elk een geweldige carrière achter de rug hebben. Als ik dan toch een naam moet kiezen, dan ga ik voor Coppola. Waarom? Moeilijk te zeggen, maar dan toch voor The Godfather. Dat blijft een onwaarschijnlijk epos.

Winnaar: Francis Ford Coppola

Opgetekend door Jimmy Van der Velde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content