Beste Amerikaanse regisseur (Kwartfinale 2): David Fincher vs. Paul Thomas Anderson

‘Met David Fincher heb ik meer voeling.’ Lees het oordeel van Tom Van Avermaet, regisseur van de Oscar genomineerde kortfilm ‘Dood van een schaduw’.

Zestien regisseurs, vijftien duels, één winnaar. Knack Focus gaat op zoek naar de grootste, nog steeds actieve Amerikaanse regisseur. Vandaag neemt David Fincher het op tegen Paul Thomas Anderson, met als ringmeester Tom Van Avermaet, regisseur van de voor een Oscar genomineerde kortfilm ‘Dood van een schaduw’.

Het feit dat Paul Thomas Anderson als één van de beste regisseurs van zijn generatie wordt bestempeld vind ik zeker terecht. Hij heeft toch op een redelijk korte tijd een aantal films gemaakt die een blijvende impact hebben op de filmwereld. Films waar ik dan op doel zijn onder andere Boogie Nights, Magnolia en There Will Be Blood, films die zeker zijn talent hebben getoond. Hij blijft die trend ook verderzetten.

Wat Anderson vooral doet is ensemblefilms maken naar de traditie van Robert Altman en dat nog eens een extra visuele laag geeft met zijn beeldvoering. Hij bewerkstelligt een Amerikaanse vormgeving die je kan terugschakelen naar de tijd van Stanley Kubrick en hij weet dat dan nog eens te verbinden met uitzonderlijke acteerprestaties. Op dat vlak is hij zeker één van de grote talenten van de nieuwe generatie aan Amerikaanse filmmakers. Het is zeker iemand met een eigen stem die zijn eigen werelden weet te creëren, zeker in Magnolia, wat ik tot op heden nog steeds zijn sterkste film vind. Wat mij het meest inspireert in het werk van Anderson is zijn vermogen om acteerprestaties te verbinden met een knap visueel narratief en het weet te kneden tot een sterk geheel.

David Fincher is dan weer een regisseur die mij persoonlijk iets meer aanspreekt, zeker omdat een groot aantal van zijn werken behoren tot mijn favoriete films. Het is iemand die diverse typen van films aankan en maakt, maar zijn grote kracht ligt in het maken van het soort van visuele thriller als Seven en Zodiac. Als filmmaker denk ik dat Fincher één van de meest blijvende invloeden heeft van regisseurs die momenteel bezig zijn. Voor Fincher is vooral het visuele belangrijk, de onderhuidse en donkere kracht van zijn films, waarmee je haast sociale satire verkrijgt.

Fincher durft op technisch vlak ook dingen te proberen en dan vooral met digitale fotografie. Hij durft als regisseur innovatief zijn en daarin is hij ook invloedrijk. Zijn beelden, het technische vernuft om verhalen te vertellen, het materiaal dat hij gebruikt en zijn zin tot experimenteren weten te inspireren. Het is iemand die een zeer strakke lijn trekt doorheen zijn werk en een herkenbare stijl heeft weten te ontwikkelen. Seven blijft mijn favoriete film van hem. Op vlak van thrillers is dat toch één van de betere uit de filmgeschiedenis. Ik heb nog niet veel films gezien die dat soort van verhaallijn kunnen vertellen op een zeer intelligente en ambitieuze manier en het lef hebben om op zo een donkere manier af te sluiten.

Fincher en Anderson zijn beide grote regisseurs, maar persoonlijk zou ik dan toch Fincher kiezen, omdat hij toch al iets meer films heeft gemaakt die wel hun invloed hebben gekend op de moderne filmgeschiedenis. Hij weet ook films af te leveren die compleet anders zijn. Zo maakte hij met The Social Network een actuele film die memorabel is voor huidige generaties, waarin hij als een Orson Welles een grote mediafiguur met kunde weet neer te zetten. Zoiets heb ik bij Anderson nog niet gezien.

Het verdict volgens Tom Van Avermaet: Ik ga voor Fincher omdat hij een groot aantal werken heeft gemaakt van een zeer hoog niveau, ondanks het feit dat Anderson ook enkele meesterwerken op zijn naam heeft staan. Met Fincher heb ik als regisseur ook meer voeling.

Winnaar: David Fincher

Opgetekend door Jimmy Van de Velde

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content