Berlinale 2014: 10 films om naar uit te kijken

Het 64ste Internationaal Filmfestival van Berlijn is van start gegaan met de wereldpremière van Wes Andersons ‘The Grand Budapest Hotel’. Tien opvallende films uit de selectie.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘The Grand Budapest Hotel’ – Wes Anderson

De nieuwste van Wes Anderson mag het filmfestival feestelijk openen. De prent speelt zich voornamelijk af in de lobby van het Grand Budapest Hotel en kan rekenen op een kast om ‘u’ tegen te zeggen. Met Ralph Fiennes in de hoofdrol en vaste waarden als Edward Norton, Bill Murray, Willem Dafoe, Adrien Brody en – wat had u gedacht? – Jason Schwartzman belooft dit een hartverwarmende film te worden van de meester van de tragikomedie.

‘Life of Riley (Aimer, boire et chanter)’ – Alain Resnais
‘Hij heeft de camera definitief aan de wilgen gehangen’, hadden we eerder gecommuniceerd. In het geval van de 91-jarige Alain Resnais vergissen we ons graag! In zijn nieuwste productie krijgen toneelspelers Colin en Kathryn te horen dat hun vriend George doodziek is en nog maar een paar maanden te leven heeft. Ook voor Kathryns vrienden Tamara en Monica komt het nieuws aan als een mokerslag. Tot grote ergernis van hun echtgenoten, gaan de vrouwen met elkaar in de clinch. Inzet: wie vergezelt George tijdens zijn laatste reis. De Franse regisseur, die in 1959 doorbrak met ‘Hiroshima Mon Amour’, denkt na over de kracht van liefde en verlangen en laat daarmee zijn personages, gedreven door hun verlangens , hoop en obsessies, voor een keer de platgelopen paden verlaten.
‘The Monuments Men’ – George Clooney
‘The Monuments Men’, de vijfde film van George Clooney, vertelt het historisch geïnspireerde verhaal van een groep mensen uit de kunstwereld die van president Franklin D. Roosevelt de opdracht krijgen om de door Nazi’s geroofde kunstwerken opnieuw te bezorgen bij de rechtmatige eigenaars. Het blijkt een hachelijke missie voor de museumdirecteuren, curators en kunsthistorici die geen enkele militaire ervaring hebben. Maar gepassioneerd als ze zijn, nemen ze deel aan de race tegen de klok om de meesterwerken te redden. Met dit actiedrama staat Clooney zowel achter als voor de camera, met tegenspelers als Matt Damon, Bill Murray en Cate Blanchett.

‘Boyhood’ – Richard Linklater
Sinds 2002 haalde regisseur Richard Linklater jaarlijks zo goed als dezelfde cast voor zijn camera. Ook voor deze unieke coming-of-age film. ‘Boyhood’ volgt de vijfjarige Mason. Je ziet hem groot worden tot hij de schoolbanken ontgroeit. De rol van zijn vader, die zelf niet altijd even volwassen handelt, wordt vertolkt door Ethan Hawke. Die laatste was ook te zien in de ‘Before Sunset’ trilogie, waarin Linklater (die voor elk vervolg negen jaar wachtte) al liet zien dat geduld een schone deugd kan zijn.
‘Snowpiercer’ (Seolguk-yeolcha) – Bong Joon-ho
Ook de nieuwste van de Koreaanse fantast Bong Joon-ho, bekend van ‘The Host’, zit de selectie. Een experiment in verband met de opwarming van de aarde gaat helemaal de mist in, waardoor het grootste deel van het leven op aarde gedood wordt. Aan boord van de Snowpiercer, een trein waarin de laatste overlevenden non-stop de wereld rond cruisen, ontstaat een klassestelsel. Het verhaal wordt verteld vanuit het standpunt van de minstbedeelden, die achteraan de trein moeten zitten en in opstand komen tegen de rijken. Met zijn topcast, prachtige decors, fantastische make-up en gevatte dialogen wordt Snowpiercer een ‘must see’.

‘Violet’ – Bas Devos
De Vlaamse regisseur Bas Devos ziet zijn regiedebuut ‘Violet’ opgenomen worden in de officiële competitie in het Generation 14plus programma. In de film wordt een groep jonge bmx’ers geconfronteerd met de onverwachte en gewelddadige dood van een van hun vrienden, Jonas. Iedereen kijkt naar de 15-jarige Jesse, de enige getuige, voor antwoorden. ‘Violet’ is een visueel portret van het rouwproces van een tiener.

‘N – The Madness Of Reason’ – Peter Krüger
De creatieve documentaire N van de Belgische regisseur Peter Krüger vertelt het waargebeurde verhaal van Raymond Borremans, die vorige eeuw naar Afrika reisde. De Fransman wilde er de allereerste encyclopedie samenstellen over het nieuwe continent. Maar toen hij aan de letter N aanbeland was, overleed hij. De film vertrekt vanuit de geest van Borremans die doorheen West-Afrika ronddwaalt omdat zijn levenswerk nog niet af is. Krüger biedt met N een inkijk in het absurde, monumentale project van Borremans en een kritische blik op de confrontatie tussen het Europese denken en de Afrikaanse realiteit.

‘Diplomatie’ – Volker Schlöndorff
Ook ‘Diplomatie’ van gelauwerde regisseur Volker Schlöndorff (‘Die Verlorene Ehre Der Katharina Blum’, ‘Die Blechtrommel’) put zijn inspiratie uit de Tweede Wereldoorlog. Op de vooravond van de bevrijding van Parijs geeft Hitler het bevel aan Generaal von Choltitz om grote stukken van de Franse hoofdstad op te blazen. Wanneer die nacht door het Duitse leger springstoffen onder de mooiste bouwwerken van Parijs worden gelegd, probeert de Zweedse consul Raoul Nordling de generaal op andere gedachten te brengen en zo de ondergang van de stad tegen te gaan. Met ‘Diplomatie’ schippert regisseur Schlöndorf tussen fictie en historische realiteit en schetst een psychologisch gevecht tussen de twee contrasterende personages.

De Berlinale toont ook een tweede langspeler van de Duitse regisseur: de gerestaureerde versie van ‘Baal’. De film uit 1969, met hoofdrollen voor Rainer Werner Fassbinder en Margaretha von Trotta, vond één keer de weg naar het kleine scherm, maar werd daarna nooit meer vertoond..

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

‘The Two Faces of January’ – Hossein Amini

Scenarioschrijver Hossein Amini bewees zijn kunde met het uitstekende script voor Drive. Met de thriller ‘The Two Faces Of January’ maakt hij zijn regiedebuut. De film is gebaseerd op de roman van Patricia Highsmith uit 1964 en verhaalt over een Amerikaans koppel (Chester en Colette) dat tijdens hun vakantie in Athene Rydal tegenkomen, een jonge Grieks sprekende Amerikaan. De ontmoeting zet een verontrustende dans in tussen de drie personages. Rydal wil uit het grimmige web van het koppel geraken, maar wordt tegen gehouden door zijn liefde voor Colette. De hoofdrollen zijn voor toppers Viggo Mortensen, Kirsten Dunst en Oscar Isaac. (PS/MM/DB)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content