Berlinale 2011: in het spoor van Patrick Duynslaegher

15/02/11 om 11:16 - Bijgewerkt om 11:16

Bron: Knack Focus

Hoofdredacteur en filmorakel Patrick Duynslaegher is (voorlopig) ein Berliner. Wij volgden zijn lotgevallen op de 61ste Berlinale via Facebook.

Berlinale 2011: in het spoor van Patrick Duynslaegher

© Reuters

Patrick Duynslaegher, 10 februari, 17:17: Van alle grote filmfestivals is dit van Berlijn altijd al het meest politiek geladen en beladen geweest, en van bij de opening van deze 61ste editie was het al meteen weer prijs.

Patrick Duynslaegher, 10 februari, 17:38: Accreditatie voor de 61ste Berlinale is in orde, me nu nog door de vuistdikke (432 pagina's!) festivalcatalogus worstelen om mijn programma voor de komende 9 dagen te plannen. En dan is er nog het aparte programmaboekje van het Forum. Al meteen een dilemma: hoe krijg ik de Japanse film Heaven's Story van 278 minuten ingeroosterd?

Patrick Duynslaegher, 12 februari, 21:47: Persconferentie True Grit op reuzescherm aan de Berlinale Palast.

Patrick Duynslaegher, 13 februari, 18:54: ‎3D dag op Berlinale: animatiefilm LES CONTES DE LA NUIT van Michel Ocelot; PINA van Wim Wenders; CAVE OF FORGOTTEN DREAMS van Werner Herzog. Laatste twee heb ik gemist - had iets beters te doen: bijna vijf uur lange Japanse film HEAVEN'S STORY van Zeze Takahisa. De beste film van het festival tot nog toe!



Berlinale (Forum) HEAVEN'S STORY: zeer imponerende panoramische en epische studie van bijna vijf uur over de invloed van enkele zinloze misdaden op de nabestaanden, de daders en de mensen die toevallig hun pad kruisen. Schuld & boete; misdaad & straf; wraak en genade: deze vaak tot clichés verworden thema's worden origineel, gedurfd en genuanceerd geëxploreerd.

Patrick Duynslaegher, 13 februari, 00:49: Berlinale (competitie) SCHLAFKRANKHEIT: één van die typische middelmatig interessante competitiefilms. Wat de regisseur (Ulrich Köhler) achteraf op de persconferentie allemaal uitlegde is precies wat niet uit de film zelf blijkt.

Patrick Duynslaegher, 13 februari, 00.56: Berlinale (competitive). ALMANYA. Deze tragikomedie over een Turkse immigrantenfamilie in het Duitsland van de jaren zestig tot nu probeert er de harde boodschap zo soft en gesuikerd in te lepelen dat het gênant wordt. Kijk liever nog eens naar Fassbinders intelligente, provocerende en meedogende behandeling van de thematiek van een gastarbeider.



Patrick Duynslaegher, 13 februari, 01:04: De montage die Kevin Macdonald maakte van 4.500 uur materiaal uit 80.000 YouTube-videos uit bijna 200 landen bevat een paar aangrijpende, revelerende, imponerende en beklijvende momenten maar bewijst toch vooral dat ons alledaagse leven vrij oninteressant is als het niet gedramatiseerd wordt en alleen maar geobserveerd en geregistreerd.



Patrick Duynslaegher, 13 februari, 01:16: Berlinale (competitive) YELLING TO THE SKY: de prima vertolkingen houden de aandacht vast, maar voor de rest lijkt dit uit het leven gegrepen drama van drie zwarte zussen (en hun beproefde moeder) uit een achterstandswijk in New York een beetje te veel op Precious -the Sequel.



Patrick Duynslaegher, 13 februari, 01:20: Berlinale (Forum): Doctor's Day Off (1952). Zopas mijn eerste film gezien in de kleine retrospectieve van de buiten Japan vrijwel onbekende regisseur Shibuya Minoru. Vitaal, genereus, tegelijk grappig en triest: dat smaakt naar meer.

Patrick Duynslaegher, 14 februari, 21:10: Berlinale (competitie): LES CONTES DE LA NUIT. Opnieuw een verrukkelijk animatiejuweeltje van Michel Ocelot (Kirikou) waarin de uitgepuurde grafische stijl geïnspireerd is op Chinees schimmenspel en primitieve Camera Obscura-experimenten. Alleen zou ik echt niet weten waarom dit zo node in 3D moest.

Patrick Duynslaegher, 14 februari, 21:13: Berlinale (Forum) AUSENTE: subtiel en cinematografisch zeer doordacht relaas van de Argentijn Marco Berger over een minderjarige die een volwassene psychisch misbruikt (16-jarige jongen die de zwemleraar -een dertiger- in een compromitterende situatie manoeuvreert). Weinig dialogen, haast alles wordt verteld via blikken, lichaamstaal en een sluw manipulerende montage.
Patrick Duynslaegher, 14 februari, 22:10: Berlinale (Forum) MODERN PEOPLE (1952): tweede film in de retro. Shibuya Minoru die hier een hallucinant beeld ophangt van corruptie, kruiperijen en combines tussen overheid, zakenlieden, aannemers en prostituees in een naoorlogs Japan. De titel is sarcastisch bedoeld. Ondanks de neiging tot moraliseren, toch een zeer taai filmpje, in een zeer beweeglijke en expressieve stijl gebracht.

Patrick Duynslaegher, 14 februari, 22:20: Berlinale (Competitie) V SUBBOTU (INNOCENT SATURDAY): Alexander Mindadze lijkt aanvankelijk te reconstrueren wat er precies gebeurde de eerste uren van de nucleaire catastrofe in Chernobyl (1986) maar al gauw belanden we bij een eindeloze, luidruchtige Russische bruiloft vol drank en progressieve (naar Sovjetnormen) rock en vervelen we ons te pletter.

Patrick Duynslaegher, 14 februari, 22:27: Berlinale (Competitie) CORIOLANUS: Shakespeare als een would be politieke thriller; de Balkan (hoe origineel!) in plaats van het oude Rome; een mismaakte mix van toneelmatigheid, acteursnummertjes, faux newsreels en echte slechte cinema. En Vanessa Redgrave als 'mother from hell.' Sorry als dit onderhoudender klinkt dan de film werkelijk is.

Patrick Duynslaegher, 14 februari, 22:38: Berlinale (Officieel programma) LES FEMMES DU 6EME ETAGE: eindelijk een lichte film in het hoofdprogramma en waarschijnlijk daarom 'buiten competitie'. Fabrice Luchini is zalig als stijf burgermannetje dat warme en zelfs hartstochtelijke banden aanknoopt met de Spaanse poetsvrouw van de bovenste verdieping.




Patrick Duynslaegher, 14 februari, 23:01: Begrijp hoe langer hoe minder waarom Rundskop (in de Panorma sectie) niet in het hoofdprogramma (de competitive voor de Gouden Beer) werd opgenomen, vooral als ik in het 'Offizielles Programm' de defile zie van mediocriteit.

Teaserfoto: Reuters

Onze partners