Waarom de vrouw zo slecht af is in Game Of Thrones: 'Dit zijn geen Disney-middeleeuwen'

07/06/15 om 09:07 - Bijgewerkt om 09:16

George R. R. Martin reageert op de kritiek op het (seksuele) geweld in Game of Thrones. 'Als je enkel de coole veldslagen opneemt en niets van het seksueel geweld, dan lieg je de mensen voor.'

Waarom de vrouw zo slecht af is in Game Of Thrones: 'Dit zijn geen Disney-middeleeuwen'

© Youtube

Verkrachting, gevangenneming, prostitutie en uithuwelijking. Het is de dagelijkse realiteit voor de vrouwen uit Game of Thrones. Maar daar heeft George R. R. Martin, schrijver van de saga A Song of Ice and Fire waarop de serie gebaseerd is, een verklaring voor. "Je hebt maar een saai boek geschreven als het zich afspeelt in een Utopia".

De verfilmde wereld waarin de Game of Thrones wordt gespeeld, is niet bepaald gastvrij voor de vrouw. Fysiek en emotioneel geweld lijken meer de regel dan de uitzondering, wat uiteraard heel wat stof doet opwaaien. Dat was bijvoorbeeld al zo toen Daenerys Targaryen in seizoen één verkracht werd door haar toenmalige echtgenoot Khal Drogo. Ook al schreef Martin sommige van die scènes niet zelf, maar komen ze uit de koker van de scenaristen die zijn reeks verfilmden, toch verdedigt hij ze in een interview met Entertainment Weekly.

Werkelijke weergave

George R. R. Martin: "Zelfs het Amerika van de 21e eeuw is niet gelijk, al is het gelukkig geen Mad Men meer".

George R. R. Martin: "Zelfs het Amerika van de 21e eeuw is niet gelijk, al is het gelukkig geen Mad Men meer". © gf

Zijn wereld komt vooral voort uit zijn verregaande fascinatie met het oude, middeleeuwse Europa, vertelt de witbebaarde schrijver. Daarin zwaaiden mannen de plak, en dat moesten vrouwen maar aanvaarden. Ongelijkheid tussen man en vrouw en duidelijke opvattingen over waarvoor vrouwen wel en niet deugden, hoorden daar intrinsiek bij. "Ik wou dat de realiteit van de middeleeuwen uit mijn boeken zou spreken. Sterke vrouwen waren er natuurlijk wel, zoals het verhaal ook toont, maar dat verandert niets aan hoe hun samenleving toen functioneerde."

Dat is volgens Martin waar het overgrote deel van de hedendaagse fantasy aan voorbijgaat. En dat stoort hem: "De meeste verhalen tonen wat ik de 'Disneyland middeleeuwen' noem - prinsessen en ridders in glimmende wapenuitrusting, zonder oog voor de realiteit in die maatschappijen. Bovendien heb je maar een saai boek geschreven als het gaat over een Utopia."

Fantasy vs. science fiction

Wat voor de mensen die zich afvragen of hij niet gewoon man en vrouw gelijk kon maken - hij schrijft toch fantasy? Voor hen verwijst de Amerikaanse auteur opnieuw naar zijn oorspronkelijke opzet om de onverbloemde historische waarheid weer te geven.

Waarom de vrouw zo slecht af is in Game Of Thrones: 'Dit zijn geen Disney-middeleeuwen'

© REUTERS

"Het is toch niet omdat je niet seksistisch bent, dat je daarom een egalitaire wereld moet neerzetten? Dat is niet onze geschiedenis; dat is science fiction. En zelfs het Amerika van 21e eeuw is niet gelijk, al is het gelukkig geen Mad Men meer."

Propere oorlog gevraagd

Als laatste haalt GRRM aan dat hij, net zoals zoveel anderen, vertelt over oorlog. Een oorlog is niet netjes. Daar hoort immers zowel het meer voor de hand liggende fysieke geweld bij, maar ook seksueel geweld. Of je daar nu kritiek op hebt of niet. Laat dat achterwege en de werkelijkheid wordt verdraaid, meent Martin.

"Als je enkel de coole veldslagen opneemt en niets van het seksueel geweld, dan lieg je de mensen voor. Verkrachting maakt vandaag nog steeds deel uit van oorlog. Het biedt inderdaad geen fraai plaatje, maar mogen we daarom doen alsof het niet bestaat? Ik denk het niet."

(EDW)

Onze partners