Waarom Bol geen boeken van Das Mag meer verkoopt

31/03/16 om 10:43 - Bijgewerkt om 13:27

Je hebt het misschien al gemerkt: Bol.com verkoopt geen boeken van Das Mag Uitgevers meer. De uitgeverij verklaart dat Bol meer korting eiste zonder extra diensten in ruil te bieden.

Waarom Bol geen boeken van Das Mag meer verkoopt

Lize Spit is talk of the town in het literaire wereldje dankzij haar debuutroman 'Het Smelt'. © Keke Keukelaar

Een nieuwe samenwerkingsovereenkomst strooide roet in het eten. Bol stelt in dit contract dat ze een extra korting eisen, zodat ze tien procent meer kunnen verdienen aan de boeken van Das Mag. Dat leek de uitgeverij geen goed idee. 'Hiervan zouden onze lezers niet profiteren. Ook kregen wij als uitgever geen extra diensten er voor terug. Dat leek ons geen goed plan', lezen we op Medium.com in een artikel van Toine Donk, co-founder van Das Mag.

Het nieuwe contract kwam er, volgens Das Mag niet toevallig, na het grote succes van de Vlaamse bestseller 'Het Smelt' van Lize Spit. 'Toen wilde de webgigant dat Das Mag Uitgevers een nieuw contract zou tekenen, eufemistisch een 'samenwerkingsovereenkomst' genoemd. Bij weigering, zo mailden ze, zouden ze 'de nodige stappen zetten'.'

Geen voordelen

Delen

In deze samenwerkingsovereenkomst staan uitsluitend verplichtingen voor de uitgever.

Das Mag zag niet in welke voordelen zij uit dit nieuwe contract zouden halen, noch de voordelen voor de consument. 'In deze samenwerkingsovereenkomst staan uitsluitend verplichtingen voor de uitgever', stellen ze. Bol verwees naar het optimaliseren van hun webshop, maar Das Mag is van mening dat zij niet moeten betalen voor de optimalisering van een webshop aangezien ze ook niet betalen voor de verbouwingen van boekenwinkels. Het contract werd dus niet getekend en de boeken werden van Bol.com gehaald.

Geen verlies

Delen

Bol heeft een lucratief bedrijfsmodel. Op de verkoop van een boek kunnen zij nooit verlies lijden.

Het lijkt Das Mag overigens logischer dat een webshop als Bol.com minder korting krijgt dan een boekenwinkel. 'Bol heeft een lucratief bedrijfsmodel. Op de verkoop van een boek kunnen zij nooit verlies lijden.' De reden hiervoor is dat ze nooit met overschotten zitten. De boeken vertrekken immers vanuit het overkoepelende Centraal Boekhuis en niet uit een eigen opslagmagazijn. Als je deze aanpak vergelijkt met die van boekhandels, die wel te kampen krijgen met overschotten, klinkt het dus inderdaad vreemd als een winstgevende webshop nog meer korting krijgt.

Wie denkt dat de uitgeverij hiermee in haar eigen voet schiet, heeft het gelukkig mis. Bol vertegenwoordigde maar 2.65% van hun boekverkoop. De boeken van Jelle Brandt Corstius, Maartje Wortel en Lize Spit worden dus lustig elders - on- en offline - aangekocht.

Reactie Bol

Bol.com reageert als volgt: 'Wij hebben contact met Das Mag opgenomen om met hen te spreken over een samenwerking waarbij bol.com een bijdrage kan leveren in het optimaal beschikbaar stellen van deze boeken voor een groot aantal boekliefhebbers.' De webshop laat weten dat ze niet hebben gesproken met Das Mag over de 10%.

Bol betreurt de stroeve communicatie en zijn verrast. 'In de afgelopen 17 jaar zijn we met honderden uitgeverijen een samenwerking aangegaan, wat ook gebruikelijk is in de boekenmarkt, en het is slechts enkele keren voorgekomen dat we niet tot een overeenkomst zijn gekomen.' De webshop verwacht dat er opnieuw contact zal worden gezocht met Das Mag en dat ze hopelijk snel tot een overeenkomst komen.

Marges

Over de marges wil Bol.com het volgende kwijt: 'In Nederland wordt een vaste boekenprijs gehanteerd. Deze prijs wordt bepaald door de uitgever. Boekhandels krijgen van uitgevers korting op die vaste prijs. In Nederland zijn de kortingen vastgesteld, deze zijn afhankelijk van de boeksoort. Dat is voor het standaard boek (A-boeken) 42%. Voor andere type boeken gelden andere percentages.'

'Een uitgever kan besluiten om de boekhandel een hogere korting te geven dan de afgesproken standaard korting voor boekhandels, in ruil voor extra diensten om het boek te verkopen.'

(LP)

Onze partners