Sex, Blogs & Rock-‘n-roll

De bekendste blogger van Nederland leidt u binnen in de wondere wereld van WordPress, Facebook en Twitter.

Sex, Blogs & Rock-‘n-roll **

Ernst-Jan Pfauth, 206 blz, Thomas Rap, €13,90

Wij voelden ons oud na het lezen van Sex, Blogs & Rock-‘n-roll. Of liever: passé. Met Facebook zijn we nog wel mee, Twitter volgen we van op een afstandje, maar bloggen hebben we na een halfslachtige WordPress-poging van twee weken opgegeven. We zagen het niet, de meerwaarde van zoveel digitale schrijverij, vooral niet als je na een week nog altijd geen acht lezers hebt gelokt – en dat is inclusief mams en paps.

We hadden het verkeerd, zo werd ons duidelijk. Ernst-Jan Pfauth, een Nederlander van 24, toont in Sex, Blogs & Rock-‘n-roll hoe het wél moet. Hoe hij de communicatieblog spotlighteffect.nl oprichtte en er een trouwe schare lezers mee lokte. Hoe The Next Web, een grote naam in de blogwereld, hem weghaalde en als blogger de wereld rond liet reizen, van China tot Kathmandu. En hoe hij uiteindelijk bij nrcnext.nl, de website van de beste krant van Nederland, zijn droomjob strikte als redacteur.

Pfauth laat, aan de hand van een relaas van zijn prille carrière, zien hoe je geluk kan afdwingen. Hij maakte met zijn gsm beelden van een ruzie tussen Paul Witteman en Jan-Peter Balkenende, gooide die op zijn blog met wat uitleg, werd opgepikt door de media en de trein was vertrokken. Wat volgt, is een vlak maar vlot geschreven verslag vanuit de coulissen van de internationale blogwereld, waar mensen als Hugh MacLeod en Loren Feldman – u wellicht onbekend – regelrechte rocksterren zijn. Nu, wat de sex betreft is de titel een tikje overdreven – de gemiddelde Erasmusstudent maakt meer mee – maar wat hij over bloggen te zeggen heeft, overtuigt wel.

Pfauth houdt zich weg van het belerende ‘papier is dood’-cliché, maar laat zien hoe bloggen een aanvulling kan zijn op de kranten- en magazinewereld, en toont en passant hoe u lezers kunt lokken naar uw blog, hoe je online een olifantenhuid kweekt tegen de webschelders en wat u met Twitter kunt doen – en dan hebben we het niet over tweeten wat u net gegeten hebt. Vooral zijn enorme netwerktalent en personal branding staan centraal: voor The Next Web trok hij bijvoorbeeld de wereld rond in een wit pak – Stand out in a crowd, heet dat dan. Opvallend: het Nederlandse digitale schrijflandschap ziet er stukken interessanter uit dan het Vlaamse – de Hollandse ondernemerszin, ongetwijfeld. Er is nog onontgonnen terrein, aan deze kant van ons taalgebied.

Kortom, verplicht leesvoer voor wie ‘iets in de media wil doen’, verruimende lectuur voor ‘wie al iets in de media doet’, maar ook gewoon een prima jongensboek voor wie graag een jong talent bezig hoort over zijn passie. Want laat dat duidelijk zijn: Pfauth houdt van bloggen en probeert zijn liefde over te dragen. U moest al met die WordPress aan het klooien zijn.

Geert Zagers

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content