Recensie: Straus Park van P.B. Gronda

Op vrijdag 24 mei verschijnt de vierde roman van Knack Focus-columnist P.B. Gronda. “Straus Park is een roman over de lange schaduw van de oorlog en de onmogelijke liefde.”

Straus Park

P.B. Gronda, De Bezige Bij Antwerpen, 367 blz., € 19,95.

(***)

De eerste zin

Het huis stond op nog geen tweehonderd meter van de Hudson, dus op een dag zoals deze woei de wind door West 107th Street zo het raam van de slaapkamer binnen.

Amos Grossman is een flierefluitende New Yorkse twintiger, de erfgenaam van een familie die volgens het magazine Forbes 25 miljoen dollar waard is en dat fortuin verdiende in de kunsthandel. Hij was ooit getrouwd met Farren, woonde nadien zeven jaar samen met Alison en is nu tot over zijn oren verliefd op Julie. Helemaal in de stijl van Jay McInerney schildert Gronda een portret van de Amerikaanse happy few die in flashy sportwagens rondrijden en met een glas in de hand vanuit hun raam over Straus Park uitkijken. Tenminste, tot deel twee van de roman begint en we opeens in het grauwe Duitsland van de jaren dertig zitten, waar de Joodse grootouders van Amos hun hebben en houden vergaren om het geluk in Amsterdam te gaan zoeken. Vooral oma Charlotte bakt het daar in haar drang tot overleven nogal bruin, waarbij ze er niet voor terugdeinst hele in het spreekwoordelijke achterhuis wonende families aan haar Duitse geliefde te verlinken. Wanneer ze bovendien kans ziet op het einde van de oorlog in het bezit te komen van een mooie collectie schilderijen, zegt ze natuurlijk niet nee.

We zouden de Nederlandse schrijvers die over het onderduikthema boeken hebben geschreven niet op de thee willen krijgen, maar Vlaming Gronda, columnist van dit blad, slaat zich mooi uit de slag. Hij focust op zijn personages en laat de oorlog slechts op de achtergrond aanwezig zijn, waardoor hij de valkuilen van het genre netjes ontwijkt. Straus Park is een roman over de lange schaduw van een oorlog en over de onmogelijke liefde tussen Amos en een erfgename van de Joodse familie met wier kunstschat Charlotte aan de haal ging. Het is een boek waarin duidelijk veel tijd en moeite is gestoken. Er is aan gepast en gevijld tot alle stukjes netjes in elkaar vallen, maar daardoor hebben bepaalde scènes jammer genoeg ook iets steriels gekregen.

Marnix Verplancke

Bekijk de boekentrailer van ‘Straus Park’ met in de hoofdrol het Belgische topmodel Delfine Bafort.