Lezen, lenen en kopen van boeken zit in de lift

01/03/12 om 15:01 - Bijgewerkt om 15:01

Bron: Knack Focus

7 op de 10 Vlamingen lazen in het voorbije jaar minstens één boek. Dat blijkt uit een onderzoek over koop-, leen-, en leesgedrag in Vlaanderen. Initiatieven voor genres als kinder- en jeugdliteratuur, poëzie en graphic novels moeten meer gestimuleerd worden.

Lezen, lenen en kopen van boeken zit in de lift

De resultaten van het onderzoek 'Koop-, leen-, en leesgedrag in Vlaanderen' zijn vandaag bekendgemaakt. De studie is in opdracht van Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege uitgevoerd en moet inzicht geven in de motieven van lezers. Daarop kan een toekomstig beleid afgestemd worden. Het laatste grootschalige onderzoek dateerde van 1994.

Sociale dimensieHet marktonderzoeksbureau Ipsos Synovate kwam tot de conclusie dat zowel het lezen, lenen als kopen van boeken in de lift zit. Het boek krijgt meer en meer een positief imago en lezen heeft een merkbare sociale dimensie: 7 op de 10 lezers praten soms over boeken met vrienden, familie of collega's.

Uit de resultaten blijkt ook dat 7 op de 10 volwassenen in het voorbije jaar minstens één boek lazen. Ongeveer 1 op de 2 leest tussen de 1 tot 10 boeken per jaar. Ook kwam men tot de vaststelling dat vrouwen (81%) het afgelopen jaar vaker een boek lazen dan mannen (61%).

De grootste lezers situeren zich in volgende leeftijdscategorieën: 18 tot 24 jaar (80%), 35 tot 44 jaar (78%), 45 tot 54 jaar (75%) en 55 tot 64 jaar (72%). 65-plussers en de groep actieve 25 tot 34-jarigen lezen minder vaak boeken.

Het aandeel van fictie en non-fictie is vergelijkbaar. Binnen fictie zijn literatuur (59%) en spannende boeken (53%) de toppers. Bij non-fictie zijn vrijetijdsboeken (huis, tuin en keuken) (47%) en reisgidsen (43%) het meest populair.

Actieplan De boekensector overhandigde ook een Actieplan aan Vlaams minister van Cultuur Joke Schauvliege. De minister zal met het BoekenOverleg als belangrijkste gesprekspartner praten.

Het plan vraagt Schauvliege voor meer ondersteuning om het imago van het boek te versterken met de kerngedachte "lezen is tijd stelen voor jezelf". Daarnaast moeten er ook initiatieven gestimuleerd worden voor minder populaire genres als kinder- en jeugdliteratuur, poëzie, graphic novels, essay en literaire non-fictie.(LK)

Onze partners