Entertainment voor volwassenen op zijn best

Na achttien boekjes is Monster, de spannendste stripreeks van de laatste jaren, helemaal beschikbaar in het Nederlands.

Apocalyptisch tafereel (Monster 18) ***

Urasawa

Kana (collectie Big), 272 blz., €8,5

Na achttien boekjes is Monster, de spannendste stripreeks van de laatste jaren, helemaal beschikbaar in het Nederlands.

Net voor de feestdagen had de postbode onze brievenbus zodanig gebarricadeerd met nieuwe strips – cadeautijd, weet u wel – dat we nu pas dit kleinood onder aan de stapel hebben teruggevonden. Monster 18 is niet zomaar de zoveelste aflevering van een mangareeks, maar wel de definitieve apotheose van de spannendste thriller die we de laatste jaren in stripvorm te lezen hebben gekregen.

Tenma, een briljante Japanse neurochirurg in een Duits ziekenhuis, staat op het punt te trouwen met de dochter van zijn baas. Zijn briljante toekomst lijkt helemaal uitgestippeld. Tot hij op een dag revolteert en een jongetje redt in plaats van de burgemeester die hij van zijn overste voorrang moest geven. Een kleine tien jaar later blijkt het engelachtige jongetje echter een meedogenloze manipulator en moordenaar. Tenma besluit dat zijn redding van het jongetje onterecht was en wil hem vermoorden om erger te voorkomen. Apocalyptisch tafereel, het slothoofdstuk, toont hoe de angelieke jongeman een heel dorp als marionetten aan het moorden laat slaan.

Monster is entertainment voor volwassenen op zijn best. Meer moet je er niet achter zoeken, al liggen enkele boodschappen voor het grijpen: de misleiding van het uiterlijk of de kwetsbaarheid van de kindertijd bijvoorbeeld. Naoki Urasawa – de auteur van het even sterke 20th Century Boys en Pluto – is vooral een meester in het opbouwen van spanning, zonder dat hij daar spectaculaire tekeningen voor nodig heeft.

Urasawa’s grafiek is prima geschikt om het verhaal te vertellen, maar heeft weinig artistieke aspiraties. In zijn strips zie je bijna alleen pratende hoofden, de gruwel zit in de woorden. Af en toe laat hij eens strategisch een gezicht uit beeld of breekt hij een cruciale scène voortijdig af om er later op terug te komen. Meer kunstgrepen heeft hij niet nodig om je de meer dan drieduizend pagina’s van de achttien boekjes razendsnel te laten omslaan in een race naar de ontknoping. Monster houdt moeiteloos je aandacht vast.

Gert Meesters

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content