De moraal van het kapitaal

28/02/12 om 14:47 - Bijgewerkt om 14:47

Bron: Knack Focus

In het historische drama Jeronimus leidt wereldhandel tot moord, aldus scenarist Christophe Dabitch.

Batavia's Kerkhof (Jeronimus 3)

Jean-Denis Pendanx & Christophe Dabitch

Daedalus (collectie De kracht van kunst), 82 blz., ¤ 24,95.

De moraal van het kapitaal

Batavia's Kerkhof is het laatste deel van de trilogie Jeronimus, waarin nota bene twee Fransen een intrigerende misstap uit de Nederlandse geschiedenis van de zeventiende eeuw reconstrueren. Door toedoen van de Haarlemse apotheker Jeronimus Cornelisz mondt de schipbreuk van de Batavia voor de kust van Australië uit in een meedogenloze moordpartij en doorgedreven psychologische oorlogsvoering. Zonder zelf iemand te doden, slaagt Cornelisz erin om al zijn tegenstanders uit te schakelen of naar een nabij eiland te verbannen. Vrouwen worden gemeenschappelijk bezit verklaard, wat hem het alibi verschaft om de vrouw van zijn dromen in zijn bed te dwingen.

Het machtsmisbruik in een kleine eilandgemeenschap heeft al veel verhalen geïnspireerd, van William Goldings The Lord of the Flies tot Lost. Scenarist Dabitch tilt zijn geschiedenisles naar een algemener en actueler niveau door de Vereenigde Oostindische Compagnie, tenslotte de eerste multinational uit de geschiedenis, ook als oorzaak aan te wijzen voor de morele ontsporing van een manipulatieve apotheker. Zo wordt het verhaal van de Batavia een waarschuwing voor de neveneffecten van het kapitalisme. De verteltrant blijft sober, met tekstblokken als een voice-over die de gebeurtenissen chronologisch en droog navertelt.

Alleen een hallucinant mensonterende episode uit de geschiedenis levert echter nog geen sterke strip op. Jean-Denis Pendanx heeft voor de grafische weergave een leesbare stripstijl vermengd met schildereffecten die de ruwe verfstroken van een Frans Hals - ook een zeventiende-eeuwer uit Haarlem - oproepen. Hij kiest enkele warme kleuren en legt een zachte waas over zijn prenten. Dat maakt de gebeurtenissen uit 1629 tijdloos, zoals de betere schilderijen uit de gouden eeuw.

Gert Meesters

Onze partners