De feestwinkel: Tragiek van een clown

04/08/10 om 12:22 - Bijgewerkt om 12:22

Bron: Knack Focus

Een gecultiveerde depressie tussen plastic stront en keukenschorten met tieten: Rabatés gerant van een feestwinkel heeft zijn beroep niet mee.

De feestwinkel: Tragiek van een clown

De feestwinkel ***

Rabaté

Oog&Blik & De Bezige Bij, 102 blz., ¤22,5

Enkele weken geleden voegde meesterverteller Pascal Rabaté zich bij de uitdijende schare Franse stripauteurs die - in het kielzog van Marjane Satrapi's Persepolis - hun geluk beproeven in de cinema. In juli kwam immers zijn eigenhandige verfilming van zijn seniorenklassieker Les petits ruisseaux in de zalen, bij ons vertaald als Een tweede jeugd. In tegenstelling tot een Satrapi of een Sfar blijft Rabaté daarnaast wel naarstig voortbouwen aan zijn stripoeuvre.

De feestwinkel, zijn recentste boek, is typisch Rabaté in de zorgvuldig gecomponeerde verhoudingen tussen de personages en de liefdevolle blik op alle menselijke onvolkomenheden. De uitbater van de winkel in feestartikelen uit de titel wentelt zich na zijn scheiding in een meedogenloze neerslachtigheid, wat behoorlijk ironisch uitdraait gezien zijn beroep vol kunstmatige vrolijkheid. Uiteindelijk wordt hij uit zijn put getrokken door een passerende acrobate van een zieltogend circus. Wanneer je een onvervalst zeemzoet happy end al ziet aankomen, heeft Rabaté gelukkig echter een andere, volwassenere uitkomst voor ogen.

Zoals in zijn meesterlijke, door David Prudhomme getekende De Maria van plastic komt veel charme voort uit de nevenpersonages met hun eigen originele verhalen, zoals de kmo-baas die moet optornen tegen Chinese concurrentie of de broer van het hoofdpersonage die na een beschamend optreden in een spelprogramma op tv zijn werk en zijn gezin kwijtspeelt. De sterkte van Rabaté zit in zijn zachte humor, zijn trefzekere verteltechniek en zijn talent om verhalen te componeren waarvan je niet de indruk krijgt dat je ze al in tien andere versies gelezen hebt.

De tekeningen tonen steeds meer dat voor Rabaté de vertelling vooropstaat. Ze blijven een esthetische trefzekerheid uitstralen, maar moeten door hun schetsmatige eenvoud vooral het vlotte verloop van het verhaal ondersteunen. De feestwinkel blijft intrigeren door de paradoxale mengeling van het tragische in het gevoelsleven van de personages en het komische in hun activiteiten als verkoper van fopartikelen of als circusartiest. Rabaté bekijkt meesmuilend en goedkeurend het spektakel dat de mensheid voor hem opvoert.

Gert Meesters

Onze partners