Buitengewone strips

19/03/10 om 12:59 - Bijgewerkt om 12:59

Bron: Knack Focus

De jonge Fransen Ruppert en Mulot verlaten de platgetreden paden met twee nieuwe boeken. Met dank aan enkele collega's.

Buitengewone strips

La maison close **

Diversen

Delcourt (collectie Shampooing), 186 blz., ¤36,1 (Franstalig)

Irène et les clochards ***

Ruppert & Mulot

L'Association (collectie Ciboulette), 120 blz. ¤15 (Franstalig)

Florent Ruppert en Jérôme Mulot hebben in enkele boeken tijd bewezen dat ze strips maken als niemand anders. Ze besteden niet alleen bijzonder veel aandacht aan hun dialogen, ze laten hun personages ook opvallen door de breed uitgevallen 'V' als gezichtsuitdrukking. Dat ze in Abgoulême een prijs wonnen voor Panier de singe zal ook aan hun fijne lijnvoering en hun gevoel voor experiment gelegen hebben.

Nu hebben ze opnieuw twee buitengewone boeken uitgebracht. La maison close is gebaseerd op een extravagant idee, waarbij Ruppert en Mulot de decors tekenden van een chic hoerenkot en vervolgens tientallen auteurs uitnodigden om hen daar een getekend bezoekje te brengen. Een hele reeks Frans aanstormend talent deed mee aan het project en tekende zichzelf in interactie met andere tekenaars. Daarnaast stonden ook onze eigen Olivier Schrauwen en Lewis Trondheim paraat, de laatste als iets oudere hoeder van het grappige experiment.

Ondanks de beperkingen die bij zo'n conceptboek horen, zoals de korte verschijning van de meeste auteurs en het daarmee samenhangende ontbreken van een spanningsboog, verveelt het boek geen moment. Dat dit oorspronkelijk voor het internet bedoelde project uiteindelijk toch een thuis heeft gevonden in een luxueuze boekuitgave is dus helemaal terecht

Irène et les clochards is minder ludiek. De Irène uit de titel is een jonge stedelinge die na een strijd met borstkanker met een depressie worstelt en voortdurend zelfmoordpogingen bij elkaar fantaseert. Intussen neemt ze contact op met Ruppert en Mulot om een strip over haar te maken waarin haar fascinaties voor zelfmoord, vliegen als een superheld en een reportage over clochards verwerkt moeten worden. Het getekende duo weigert kortaf, waardoor de werkelijkheidsgraad van het boek raadselachtig blijft.

De lezer moet trouwens voortdurend uitmaken wat in het verhaal gebeurt en wat zich alleen in Irènes hoofd afspeelt. Tussen teleurstellende contacten met clochards, een voorzichtige lesbische relatie en veel gedagdroom door mengen Ruppert en Mulot genres die normaal strikt gescheiden blijven en trekken ze hun lezers mee in een alternatieve, implicietere manier van vertellen. Het experiment is hen blijkbaar bevallen, want ze kondigen al een vervolg aan.

Gert Meesters

Onze partners