Vier dingen waarmee Childish Gambino het internet voor zich won

46 miljoen views voor This Is America in vier dagen tijd: Donald Glover weet beter dan welke artiest ook wat u wilt zien.

Vergeet de Twitter-comeback van Kanye West. Amper twee weken nadat Yeezy scoop-ditty-woopend over uw newsfeed was gewalst, nam zijn collega Donald Glover, alias Childish Gambino, de wisselbeker voor hiphopcultureel moment van 2018 over met This Is America, een kopstoot van een videoclip waarin hij het racistische stereotype Jim Crow imiteert, een gospelkoor zonder blikken of blozen neerknalt en langs brandende auto’s en politiewagens laveert. Geen gezellig familiefilmpje, maar het heeft wel alles wat het hartje van het internet begeert.

Vier dingen waarmee Childish Gambino het internet voor zich won

1 De lancering

Op 23 april tweet Kanye West tussen twee hoofdstukken van zijn filosofisch boek door dat Donald Glover een free thinker is. Waarop Glover een aflevering van Saturday Night Live overneemt en meespeelt in een parodie van horrorhype A Quiet Place, waarin hij wordt opgegeten door een monster wanneer hij zich drukt maakt over de tweets van Kanye West. In diezelfde aflevering speelt hij This Is America voor het eerst live. Na de uitzending komt de clip online. Kortom, Glovers timing zit nóg strakker dan zijn broek in de clip.

Vier dingen waarmee Childish Gambino het internet voor zich won

2 De dansjes

Glover haalt van alles uit met zijn ontblote slangenlijf, maar het heeft allemaal een betekenis. Naast de Jim Crow-pastische plaatst de rapper de gwara gwara, een traditionele Zuid-Afrikaanse dans die u misschien herkent uit het optreden van Rihanna op de Grammy Awards. Beknopter krijgen wij de opmars van black culture niet gesymboliseerd. En o ja, en er passeert een beweging die de shoot heet, die voor het eerst opdook in een nummer van Drake en die u tegenwoordig door uw personage kunt laten doen in Fortnite, een computerspel dat zo populair is dat 628.000 mensen live meekijken wanneer diezelfde Drake zich aan een potje gamen waagt.

Vier dingen waarmee Childish Gambino het internet voor zich won

3 De hiphopclichés

Terwijl achter hem iemand de dood in springt en wagens in brand vliegen, strooit Glover met hiphopclichés – de hunnid bands waarover hij het heeft, zijn bundels bankbiljetten . Hij deelt daarbij zijn lyrics op in groepjes van drie lettergrepen. Die triplet rap is geperfectioneerd door Migos, de grootste hiphopact én dito patsers van het moment, die niets liever doen dan met juwelen en auto’s pronken. Glover is dikke maatjes met hen, maar hun idioom laat hem wel zijn punt maken: the show must go on in Amerika, ook al staan de coulissen in brand.

Vier dingen waarmee Childish Gambino het internet voor zich won

4 De zelfkritiek

Dat is allicht het slimste aan de clip: er gebeurt ongelooflijk veel in de achtergrond – ergens springt iemand zelfs de dood tegemoet – maar het is onscherp gefilmd, zodat u wel moet kijken naar de blakende Glover en zijn vrolijk dansende crew. Zijn slangenlijf is een spiegel voor de kijker, die zich enkel kan afvragen waarom hij verslingerd is aan een videoclip die de aandacht afleidt van maatschappelijke problemen om de aandacht te vestigen op maatschappelijke problemen. Zelfs het internet houdt van een portie zelfkastijding af en toe.

Vier dingen waarmee Childish Gambino het internet voor zich won
Vier dingen waarmee Childish Gambino het internet voor zich won

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content